واکاوی چالشهای بازاریابی در شبکههای اجتماعی
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکسیده سمیه قربی 1 , میثم لطیفی 2
1 - دانشجوی دکتری سیاست گذاری بازرگانی دانشگاه امام رضا(ع) مشهد
2 - دانشگاه امام صادق
کلید واژه: شبکههای اجتماعی, تحلیل مضمون, بازاریابی دیجیتال, بازاریابی نوین,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر شبکههای اجتماعی به عنوان ابزاری نوین برای ارائه محصول و خدمت به مشتریان با ترکیب فروش آنلاین و بازاریابی کالا و خدمات پدید آمدهاست. این ابزار با داشتن ویژگیهایی مانند اطلاعرسانی، سرگرمکنندگی، ایجاد جمعی از افراد و مشتریان و ایجاد تعامل و حفظ آن با مشتریان، به ابزاری بیهمتا در بازاریابی نوین تبدیل شدهاست؛ پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل چالشهای بازاریابی در شبکههای اجتماعی انجام شدهاست. این پژوهش براساس هدف کاربردی و بلحاظ روش کیفی و دارای رویکرد استقرایی است. بمنظور تجزیه تحلیل دادههای مصاحبههای نیمه ساختاریافته عمیق، از روش تحلیل مضمون استفاده شدهاست. جامعه آماری شامل 11 نفر از فعالان و خبرگان در حوزه بازاریابی دیجیتال و متون مناسب جهت استخراج شاخصها (مبانی نظری) است. در این پژوهش از روش گلوله برفی برای نمونهگیری و از اشباع مضامین به عنوان روشی جهت پایان نمونهگیری استفاده شدهاست. نتیجه تحلیل دادههای کیفی، شناسایی 9 مضمون فراگیر،21 مضمون سازمان دهنده و 10 مفهوم پایه است. مضامین فراگیر شامل جذب کاربر، تبلیغات دهان به دهان منفی، رقابت قیمتی، بهینهسازی سایت/صفحه اجتماعی، فقدان آموزش آکادمیک، کنترل ناپذیری رقابت، مجاب کردن مشتری، کمبود نیروی انسانی ماهر و زیرساختهای سازمان است که در قالب یک مدل ارائه شدهاست. در پایان بر مبنای نتایج پیشنهاداتی ارائه شدهاست.
Social networks have emerged as a convenient tool for providing products and services to customers by combining online sales and marketing of goods and services. This tool has become a unique tool in modern marketing with features such as information, entertainment, social creation of people and customers and interaction and retention with customers the present study aimed to identify and analyze the challenges of marketing in social networks. This research is based on an applied purpose and in terms of qualitative method and has an inductive approach. In order to analyze the data of in-depth semi-structured interviews, the content analysis method has been used. The statistical population includes 8 activists and experts in the field of digital marketing and appropriate texts for extracting indicators (theoretical foundations). In this research, snowball method has been used for sampling and saturation of themes has been used as a method to end sampling. The result of qualitative data analysis is the identification of 9 comprehensive themes, 21 organizing themes and 10 basic concepts. Comprehensive themes include user engagement, negative word of mouth, price competition, site / social page optimization, lack of academic training, uncontrollable competition, customer persuasion, lack of skilled manpower, and organizational infrastructure presented in a model. In the end, some suggestions are presented based on the results