تطبيق آراء علامه طباطبايي و علامه مصباح يزدي درباره منشاء الزام و ارزش اخلاقي
محورهای موضوعی : Ethics and Islamic Educationسید مرتضی حسینی مطلق 1 , مهدي ايماني مقدم 2
1 - موسسه امام خمینی(ره)
2 - دانشگاه اراك، اراک
کلید واژه: فلسفه اخلاق, ملاک اخلاقی, اعتباریات, ضرورت بالقیاس, ضرورت بالغیر, علامه طباطبایی, مصباح یزدی,
چکیده مقاله :
عموم فیلسوفان اخلاق مسلمان، به اقتضای اطلاق و دوام شریعت اسلام و حجیت ابدی سیره و سنت حضرات معصومین (علیهم السلام) و نیز به اقتضای استدلال عقلی و ثبات فطرت انسانی و علي رغم تفاوت در روشِ تبيين، قائل به اطلاق ملاکات برای ارزش ها و هنجارهای اخلاقی شده اند. دو فيلسوف بزرگ اخلاق شيعي در دوره معاصر يعني علامه طباطبايي و علامه مصباح يزدي در تبيين به ظاهر متفاوت از واقع گروي اخلاقي و اطلاق ملاكات اخلاقي، نظريه پردازي نموده اند؛ مقاله حاضر در پي اثبات اين نكته است كه اين دو تبيين، مآلا به تبيين واحدي قابل ارجاع است. علامه طباطبائی (در تفسير رايج از نظريه ايشان) ضروریات اخلاقی را از باب اعتباریات دانسته و ضرورت حقیقی و تکوینی بین عمل قوه فعاله و اثر عینی آن را ، مجازا (به معناي وحدت در معنا و تفاوت در مصداق) به ضرورت ذهنی و نفسانیِ حاصل از تصور غایت ذهني تسری داده است اما علامه مصباح از باب ضرورت بالقیاس الی الغیر، به ضرورت الزامات اخلاقی رسیده است. می توان با اعتباری و ذهنی دانستن ضرورت بالقیاس و ارجاع آن به ضرورت بالغیر، اين دو نظريه را، تعابیری متفاوت از یک حقیقت دانست. تحقیق پیش رو، به تبیین این مهم پرداخته است.
The general philosophers of Muslim ethics, in accordance with the application and permanence of Islamic law and the eternal authority of the tradition of the Infallibles (pbuh) and also in accordance with rational reasoning and stability of human nature and despite the difference in the method of explanation, consider the criteria for values and They have become moral norms. Two great philosophers of Shiite ethics in the contemporary period, namely Allameh Tabatabai and Allameh Mesbah Yazdi, have theorized in their seemingly different explanation of moral realism and the application of moral criteria; The present article seeks to prove that these two explanations can be referred to a single explanation.Allameh Tabatabai (in the common interpretation of his theory) considers moral necessity as a matter of credit and considers the real and developmental necessity between the action of the active force and its objective effect, figuratively (meaning unity in meaning and difference in instance) to the resulting mental and sensual necessity. It has spread from the idea of a mental end, but Allameh Mesbah has reached the necessity of moral requirements due to the necessity of comparison to others. By considering the necessity of comparative necessity and referring it to the necessity of others, these two theories can be considered as different interpretations of a truth. The present research has explained this important point.