طراحی و اعتباربخشی الگوی بالندگی اعضای هیئتعلمی
محورهای موضوعی : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانیمحمد بختیاری 1 , فرشته کردستانی 2 , لطف اله عباسی سروک 3 , عباس خورشیدی 4
1 - مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران
کلید واژه: الگو, بالندگی, اعضای هیئتعلمی, بعد,
چکیده مقاله :
این پژوهش باهدف ارائه الگوی بالندگی اعضای هیئتعلمی انجام شد. روش پژوهش حاضر ازنظر اهداف کاربردی، ازنظر دادهها آمیخته اکتشافی و ازنظر ماهیت و نوع مطالعه پیمایشی مقطعی بود. مدل پژوهش بر اساس مطالعات پیشین در داخل و خارج از کشور و دیدگاه خبرگان این حوزه پیشنهاد گردید. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی تعداد 15 نفر از خبرگان حوزه آموزش عالی و در بعد کمی اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بودند و نمونه آماری تعداد 280 نفر از آنان که بر اساس جدول مورگان مشخص شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها در ابتدا مصاحبه با خبرگان این حوزه و سپس تدوین پرسشنامه هفت پیوستاری بود. روایی ابزار سنجش از طریق (CVR) و اعتبار آن بهوسیله آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت و تائید شد. بر اساس تجزیهوتحلیل دادهها الگویی بهینه ارائه شد که دارای سه بعد: 1) تواناییهای علمی با اعتبار 91/0 با سه مؤلفه بالندگیهای آموزشی، بالندگیهای پژوهشی، بالندگیهای تخصصی، 2) تواناییهای شخصی با اعتبار 89/0 با دو مؤلفه: بالندگیهای فردی، بالندگیهای سازمانی 3) تواناییهای معنوی / اجتماعی با اعتبار 90/0 با دو مؤلفه بالندگیهای دینی و بالندگیهای اجتماعی درمجموع با 138 شاخص بر بالندگی اعضای هیئتعلمی تأثیر داشتند. این الگو میتواند مددکار مدیران و اساتید سایر دانشگاه باشد.
This study was conducted to present the growth pattern of faculty members. The method of the present research in terms of practical objectives, In terms of data, it was an exploratory mix and in terms of nature and type of study, it was a cross-sectional survey. Research model based on studies Previously, inside and outside the country and the views of experts in this field were suggested. The statistical population of this research in the qualitative section 15 experts in the field of higher education and in a small dimension the faculty members of the Islamic Azad University, Tehran Branch Were central, and a sample of 280 of them identified by Morgan’s table. The main collection tool The data were first interviews with experts in this field and then the compilation of a seven-point questionnaire. Validity of measurement tools (CVR) and its validity was assessed and confirmed by Cronbach’s alpha. Pattern based on data analysis Optimally presented that has three dimensions: 1) Scientific abilities with a validity of %91 with three components of educational maturity, maturity Research, specialized maturity, 2) Personal abilities with a validity of %89 with two components: individual maturity, maturity Organizational 3) Spiritual / social abilities with a validity of %90 with two components of religious maturity and social maturity A total of 138 indicators had an effect on the growth of faculty members. This template can help managers and other professors Be a university.