نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهانیشدن صنعت رسانه
محورهای موضوعی : Information and Communications Technology
1 - دانشگاه آزاد واحد فسا
کلید واژه: فناوری اطلاعات, ارتباطات, صنعت رسانه, فناوری های نوین, سازمان های رسانه ای, جهانیشدن,
چکیده مقاله :
فناوریهای جدید ارتباطی نهتنها بر گستره مخاطبان تأثیر گذاشته اند بلکه توانسته اند حتی بنیاد نظریه های کلاسیک ارتباطات را زیر سوال ببرند. بهعنوان مثال مدل فرستنده، کانال و گیرنده در نظریه های سنتی ارتباطات، امروزه با ورود رسانههایی نظیر شبکههای کاربرمحور یا شبکههای اجتماعی به مدل اجتماعات تولید کننده محتوا تبدیل شده که در آن هر فرد در هر زمان بهطور پیوسته فرستنده و گیرنده است و نقش های متعددی را در این کانال ارتباطی برعهده میگیرد. این تحولات فناورانه در ذات خود حاوی چالش ها و تهدید هایی هستند که برخی صاحبنظران از آن بهعنوان جنگ نرم یاد کردهاند اما این فقط یک روی سکه است، تحولات مذکور درمورد همه کشورهای جهان مصداق دارد و اگر قرار باشد کسی آسیبی ببیند، قطعا آن جامعه ای خواهد بود که در برابر این فناوری ها گارد دفاعی بگیرد. ورود و پیشرفت فناوریهای نوین در سازمان های رسانهای، تغییرات زیادی را به وجود آورده که در نتیجه ساختار و نحوه مدیریت سازمانهای رسانهای را تحت تأثیر قرار داده است. این مقاله تلاش مینماید تا چگونگی تأثیر فناوریهای نوین در رسانه و تحولات آن را بهصورت موردی، مورد مطالعه قرار دهد.
New communication technologies have not only affected the range of audiences, but have even been able to question the foundation of classical communication theories. For example, the sender, channel, and receiver model in traditional communication theories has become a model of content-producing communities with the advent of media such as user-centric networks or social networks, in which each person is a sender and receiver continuously at all times and has multiple roles. In this communication channel. These technological developments inherently contain challenges and threats that some experts have referred to as soft warfare, but this is just a coin, these developments apply to all countries of the world, and if anyone is to be harmed, it is certainly that society. Will be the one to take a defensive guard against these technologies. The introduction and development of new technologies in media organizations have brought about many changes that have affected the structure and management of media organizations. This article tries to study the impact of new technologies on the media and its developments on a case-by-case basis.