طراحی مدل مدیریت استراتژیک آموزشهای فنی و حرفه ای
محورهای موضوعی : عمومی
داود فرخی
1
,
حسن شهرکی پور
2
,
صمد کریم زاده
3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
کلید واژه: تقویت یاران آموزشی, تضمین کیفیت, جذابیت آموزشی, تغییرات شغلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفههای مدیریت استراتژیک آموزشهای فنی و حرفهای به منظور اعمال مدیریت استراتژیک بهینه در تقابل و سازگاری با محیط است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرا توصیفی پیمایشی مقطعی و از نظر دادهها، آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش مطالعه کتابخانهای 28 منبع معتبر بر اساس اشباع نظری نمونهگیری شد و مولفههای استراتژیک آموزش فنی و حرفهای براساس گرندد تئوری 12 مولفه شامل اشتغال پذیری، جذابیت آموزشی، یادگیری مادام العمر، تقاضا محوری، تغییرات شغلی، پژوهشهای کاربردی، انعطافپذیری، اقتصاد آموزشی، تقویت یاران آموزشی، بهبود نظام سنجش، تضمین کیفیت، مشاوره شغلی میباشد و برای مدیریت استراتژیک به طور عام 6 مولفه و 22 زیر مولفه شامل کاوش مفهومی، پویش محیطی، استراتژیسازی، پیادهسازی و ارزشیابی دستاوردها و راهبری و پایش استراتژیک شناسایی شد و با انجام مصاحبه نیمه ساختاری شامل 7 پرسش با 10 نفر از خبرگان، نسبت به پیوند دهی و سازماندهی مولفهها به منظور تدوین مدل کیفی نهایی اقدام شد. در اعتبارسنجی مدل و درجه تناسب آن 95 درصد بدست آمد. در پایان پیشنهادات متعددی ارائه شد که مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای با شناخت مولفههای فوق میتوانند مدیریت استراتژیک را با موفقیت اعمال نمایند.
The purpose of this study is to identify the components of strategic management of technical and vocational training in order to apply optimal strategic management in interaction and adaptation to the environment. The research is cross-sectional in terms of applied purpose, descriptive survey in terms of implementation method and mixed (qualitative and quantitative) in terms of data. In the library study section, 28 authoritative sources were sampled based on theoretical saturation and the strategic components of technical and vocational education based on 12-component ground theory including employment, educational attractiveness, lifelong learning, demand-driven, job changes, research Practical, flexibility, educational economics, strengthening educational assistants, improving the assessment system, quality assurance, job counseling and for strategic management in general 6 components and 22 sub-components including conceptual exploration, environmental scanning, strategy building, implementation Achievement and evaluation of achievements and strategic leadership and monitoring were identified and by conducting semi-structural interviews including 7 questions with 10 experts, the components were linked and organized in order to develop a final quality model. In model validation and its degree of fit, 95% was obtained. In the end, several suggestions were made that the managers of the Technical and Vocational Education Organization, by recognizing the above components, can successfully apply strategic management