بررسی علل پیدایش نمای نئوکلاسیک (رومی) با تأکید بر رویکرد رفتارگرایی جان بی واتسون (نمونه موردی: ساختمان¬های مسکونی شهر «شاهین¬شهر»)
محورهای موضوعی :
فتانه سنگتراش
1
,
لیلی کریمی فرد
2
1 - پژوهشگر دکتری معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: نمای نئوکلاسیک, رویکرد رفتارگرایی, شاخص اقتصادی, شاخص اجتماعی, زیباشناسی, مد و سلیقه,
چکیده مقاله :
مبحث نما، نماسازی و طراحی نما در فرآیند طراحی معماری بنا همواره از اهمیت بنیادین برخوردار بوده و این روال با کم ترین نوسان تا دهه اخیر در هنر معماری تداوم یافته است. علی رغم این، نما یکی از شاخصه های مؤثر در ایجاد کیفیت بصری برای مخاطبان می باشد. لیکن امروزه شاهد، ظهور نماهایی با نام نئوکلاسیک(رومی) در بستر شهرهای ایران هستیم، این نوع نماها، از عناصر مشابهی مانند؛ ستون،پله های ورودی، تناسب،نظم و تقارن و مصالح سنگی استفاده می کند. معماری نئو کلاسیک پیش تر در ایران الهام بخش ساختمان های حکومتی بوده است، اگرچه به تناسبات دقیق معماری کلاسیک و بینش فکری آن کمتر توجه داشته است. از این رو جهت گیری هدف این پژوهش به این سمت خواهد بود که در پیدایش نمای نئوکلاسیک چهار شاخص اقتصادی، اجتماعی، زیبایی شناسی و مد و سلیقه باتوجه به رویکرد رفتارگرایی واتسون بارزتر مطرح شود. با این فرض به نظر می رسد که این چهار شاخص با توجه به رویکرد رفتارگرایی جان بی واتسون در پیدایش نمای نئوکلاسیک حائز اهمیت است. روش تحقیق پیمایشی است. در این نوشتار ابتدا از لحاظ تاریخی به تحلیل خواستگاه این نماها در معماری یونان، روم، نئوکلاسیک، قاجار و پهلوی پرداخته شده است. سپس با توجه به رویکرد روان-شناسی واتسون هر یک از محرک های محیطی را از طریق پرسش نامه با مقیاس لیکرت و در نظر گرفتن جامعه آماری در شاهین شهر و محاسبه تعداد خانوار با استفاده از فرمول کوکران پرداخته شده است. با تحلیل و ارزیابی پرسش نامه با استفاده از نرم افزار SPSS و پاسخ دریافت شده از محرک ها به این نتیجه دست یافته ایم که به ترتیب شاخص اقتصادی، زیبایی شناسی، مد و سلیقه و اجتماعی در پیدایش نمای نئوکلاسیک از نظر رویکرد رفتارگرایی واتسون موجب انگیزه برای خریداری این نماها شده است.
The issue of façade and design of it in the architectural design process has always been of fundamental importance. Also, the facade is one of the most effective features in creating visual quality for the audience. While Facade design has continued with the least fluctuation until the last decade in the art of architecture, today we witness the emergence of facades with the name of neoclassical (Roman) in the context of Iranian cities. This type of facade uses similar elements such as columns, entrance stairs, proportion, order, and symmetry in stone materials. Neo-classical architecture has inspired government buildings in Iran, although it has less attention to the precise proportions of classical architecture and its intellectual insight. Hence, this study aims to investigate the four economic, social, aesthetic, and fashion indicators in the emergence of the neoclassical facade according to Watson's behaviorist approach. It seems that these four indicators are important according to John B. Watson's behaviorist approach to the emergence of the neoclassical facade. The research method is survey-based. In this article, first, the origin of these facades in Greek and Roman architecture also, in the Qajar and Pahlavi eras are historically analyzed. Then, according to Watson's psychological approach, each environmental stimuli is addressed through a Likert scale questionnaire, considering the statistical population in Shahin Shahr and calculating the number of households using Cochran's formula. It is concluded that the economic, aesthetic, fashion, and social indicators, respectively, in the emergence of the neoclassical facade have motivated the purchase of the buildings with these facades through analyzing and evaluating the questionnaire, using SPSS software, and the received response from the stimulus.