ساختارمندی لهو و لعب از منظرمذاهب خمسه وحقوق موضوعه
محورهای موضوعی : Islamic theologyمعصومه پورشبانان نجف آبادی 1 , محمد علی حیدری 2 , مسعود راعی دهقی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد
2 - نجف آباد اصفهان
3 - واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: لهو, لعب, فضای مجازی, فقه, حقوق کیفری ایران, اینترنت,
چکیده مقاله :
اعمال لهو و لعب از دیرباز تا کنون در زندگی انسان وجود داشته داشته است ، این اعمال امری هستند منفی و بر علم فقه مومن هرگز عمر خود را به بطالت نمیگذراند .درگذشته این اعمال به دلیل عدم پیشرف ت جوامع و تکنولوژیهای نوین ارتباطی توسط افراد به شکل قمار، مشروبات الکلی، رقص، مواد مخدر و... پیش آمد اما امروزه با گسترش اینترنت و دنیای مجازی به شکل دیگری نمو پیدا کرد. این مقاله در صدد است تا با روشی توصیفی تحلیلی به تبیین لهو و لعب و اقسام آن در فضای مجازی با بیان کیفر آن در حقوق ایران بپردازد و در مقام پاسخدهی به این سوال باشد که لهو و لعب از گذشته تا به امروز به چه میزان دستخوش تغییر گشتهاند و چالشهای پیش رو در این زمینه چیست ؟ یافتههای دراین مقاله نشان میدهد که همزمان با توسعهی تکنولوژی قسمهای لهو ولعب و تمرکز بیشتر افراد نسبت به گذشته به این اعمال افزایش یافته است ، علاوه بر اینها ، این مساله سبب اختلال در زمینهی تربیتی و تجمیع پروندههای قضایی گشته است.
The social revolutionary revolution is a social political goal. It is a process that is driven by mass action leading to the aspirations arising from long-term ideas and by breaking away from the past, which is accompanied by inequality and the future of new norms with justice And Aristotle believes that existing inequalities are among the factors behind the revolution. The purpose of the present study is to explain the sociology and comparisons of the revolutions in Egypt, Tunisia, Libya and Iran, which has been analyzed using the ideas of the Jews and the people. The research methodology is the methodology for reviewing and analyzing The content of the relevant texts is a tool for collecting field information. The results showed that among the common causes behind these revolutions: the political and administrative failure of the rulers, despotism and absolute freedom, and the taking of people, the widespread financial and social crises and its consequences (unemployment, Inflation, reduced economic growth, social harm, reduced social trust and socialism, anomalies, etc.), the presence of intellectuals and people in the scene, the existence of virtual social networks from other revolutions, the existence of guiding and minded leaders, dependence and unbalanced development, and the separation The revolution of Iran with these revolutions: the root of it Another distinction was that of the leadership of Iran, which came from the people and the people.