مؤلفههای کلیدی برندسازي اسلامي-اخلاقی براي ورود به بازارهاي بين المللي در كسب و كارهاي كوچك و متوسط صنايع غذايي
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیسیده فتانه مقیمی 1 , سیذ محمود شبگو منصف 2 , کامبیز شاهرودی 3 , نرگس دل افروز 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی.واحد رشت.دانشگاه آزاداسلامی.رشت. ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی.واحد رشت.دانشگاه آزاداسلامی.رشت. ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی.واحد رشت.دانشگاه آزاداسلامی.رشت. ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی.واحد رشت.دانشگاه آزاداسلامی.رشت. ایران
کلید واژه: مؤلفه های برندسازی, برندسازی اسلامی- اخلاقی, بازارهای بین المللی, کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی.,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر مفهوم پردازی و اولویت بندی مؤلفه های برند سازی اسلامی-اخلاقی در کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی به منظور ارائه چارچوبی مفهومی برای ورود به بازارهای بین المللی می باشد. روش انجام تحقیق ترکیبی میباشد که در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است.نخست در بخش كيفي با استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با چهارده نفر از خبرگان، متخصصان و اساتید در زمینه برندسازی اسلامی و بازاریابی که به روش گلوله برفی انتخاب شده اند و با استفاده از روش كدگذاري باز و محوري،مؤلفه های برند سازی اسلامی- اخلاقی شامل سه مؤلفه اصلي (ديدگاه ها و رويكردها، نقاط ضعف و تهديدات، نقاط قوت و فرصت ها ) و پانزده زير مؤلفه شناسایی و دسته بندی شدند. سپس در مرحله کمی از طریق ابزار پرسشنامه محقق ساخته، نظر و دیدگاه مدیران و کارشناسان بازاریابی در کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی کشور که بر اساس اطلاعات کسب شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت 8618 شرکت در حال فعالیت بوده، جمع آوری شد. كه حجم نمونه با استفاده از فرمول كوكران،نمونه اي به تعداد 364 نفربدست آمد كه اين تعداد نمونه از طريق روش نمونه گيري خوشه اي از جامعه آماري انتخاب گرديد. براي تحليل داده هاي كمي از تحلیل عاملی تأييدي و آزمون تي تك نمونه اي و نرم افزار های اس پی اس اس 22 و آموس 22استفاده گرديد . یافته های تحقیق حاکی از آن است که مؤلفه ديدگاه ها و رويكردها بالاترين رتبه را در بين مؤلفه هاي اصلي داشته و رويكرد مفهومي؛ از ديدگاه ها و رويكردها؛ داراي بيشترين اهميت بوده،مهمترين نقطه قوت وفرصت؛ آموزه هاي اسلامي و پر اهميت ترين ضعف و تهديد؛ ريسك سرمايه گذاري در برندسازي اسلامي –اخلاقی است.
The purpose of this research is Identify and explain the key components Islamic branding model for entering international markets in small and medium businesses the Food industry.In terms of the purpose of the research ,it is of the applied type and in terms of the method of conducting the research , it is a combination that has been done successively in two parts, qualitative and quantitative.First, in the qualitative section , in order to achive the objectives of the research, using semi-structured indepth interviews with 14 experts, specialists and professors in the fild of branding, Islamic branding and marketing, who have been selected by the snow ball method and with using open and central coding of Islamic branding components, including three main components(views and approaches, weaknesses and threat,strengths and opportunities),fifteen sub-components and fifty-one indicators of Islamic were identifie and classified.Then, in a quantitative step, the survey questionnairc was descriptive research method and using cluster sampling method and through the researcher-made questionnaire tool, the opinion of managers and marketing experts in small and medium businesses the Food industry in the country which according to the information obtained from the Ministry of Mining Industry and Trade, 8618 companies are operating, has been collected. The sample size was 364 using cochran’s formula, which was selected by cluster sampling from the statistical population. For quantitative data analysis, confirmatory factor analysis and sample T-test Amos software were used.The research findings of the quantitative section indicate that the component of views and approaches had the highest rank among the main components, the conceptual approach is the most important among the views and approaches, the most important strength and apportunity of Islamic teachings, the most important weakness and threat of investment risk.