بررسی ماهیت بازاریابی شبکه ای ( نتورک مارکتینگ ) در ایران و مقایسه آن با کمیسیون تجارت فدرال آمریکا(ftc)
محورهای موضوعی : Private law
حمید صمدی فرد
1
,
فرشید طیبی
2
1 - علوم تحقیقات فارس
2 - آزاد تهران
کلید واژه: بازاریابی شبکه اي سالم, بازاریابی شبکه اي ناسالم, شبکه بازاریابی, ساختار هرمی, کنوانسیون تجارت فدرال آمریکا.,
چکیده مقاله :
.در عمل ما با دو نوع بازاریابی شبکه اي مواجه هستیم، نخست بازاریابی شبکه اي قانونی و دیگري طرح هاي هرمی، که اکثریت قریب به اتفاق آن از نوع دوم می باشد که در اکثر کشورها غیر قانونی است.از دیدگاه سازمان تجارت فدرال آمریکا طرح بازاریابی شبکه ای یک روش بسیار خوب برای فروش محصولات و خدمات به واسطه توزیع کنندگان است.هر چند این نوع از بازار یابی از جمله فعالیت های جدید اقتصادی است که آن را می توان در در قالب یک قرارداد مستقل بدون این که تحت عنوان یکی از عقود معین گنجانیده شود مطرح کرد ولی ممکن است اندک شباهت هایی با عقودی مثل اجاره، صلح، بیع وکالت داشته باشد و بتوان آن را درقالب این عقود آن را مطرح کرد، اما هر کدام از این موارد مزبور خود مشکلاتی را دارا می باشند.در اين پژوهش سعي شده در ابتدا اين شکل از بازاريابي معرفي و تبیین گردد و وجوه تمايز دو نوع سالم و ناسالم آن بيان شود، سپس نوع سالم آن که به لحاظ حقوقی با تطبیق به جنبه های فقهی و قوانین کنوانسیون تجارت فدرال امریکا(ftc)که کمتر بررسي شده، مورد مداقه و تجزیه و تحلیل قرار گيرد و پس از آن نوع ناسالم بازاريابي شبکه اي (هرمی )مورد نقد و بررسي فقهي واقع شود.
In practice , we are dealing with two types of network marketing , first network marketing and other pyramid schemes , which are the vast majority of the second type , which is illegal in most countries . From the United States Federal Trade Organization perspective , the marketing plan is a very good way to sell products and services by distributors . Although this type of market includes new economic activities , which can be incorporated into an independent contract without being incorporated under the title of one of the contarct, it may have a few similarities with such as rent , peace , sale of law , and can be introduced , but each may have problems . In this study , it has been tried primarily to describe this form of marketing and the distinction of two healthy and unhealthy types , then the healthy type that is legally reviewed by matching the aspect of jurisprudence and the rules of the Federal Convention