تحلیل سطح مسئولیت پذیری اجتماعی گردشگران در روستاهای مقصد گردشگری (مورد مطالعه: گردشگران دهستان¬های شهرستان خواف)
محورهای موضوعی :حمدالله سجاسی قیداری 1 , الهه دلير 2
1 - دانشگاه فردوسی مشهد
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: مسئولیت پذیری اجتماعی گردشگری گردشگران روستایی شهرستان خواف,
چکیده مقاله :
رفتارها و فعاليت هاي تفريحي نامناسب گردشگران ممكن است به شکل مستقیم و غیرمستقیم بر محيط مقصد گردشگري تأثیر منفي بر جای بگذارد، به همین دلیل كاهش ميزان تأثيرات منفي گردشگري بر محيط زيست جزء اولويت ها و نگراني هاي اصلي اين حوزه است. بر اين اساس، امروزه رفتار مسئولانة زيست محيطي گردشگران در مسير دست يابي به توسعه پايدار گردشگري اهميت و ضرورت زيادي يافته است. پژوهش حاضر در بهار 1395 با هدف تحلیل میزان مسئولیت پذیری اجتماعی گردشگران روستایی انجام شد. براي اين منظور از روش شناسي توصيفي- تحليلي، با استفاده از منابع كتابخانه اي و مطالعه ميداني(پرسش نامه) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را 228 نفر از گردشگران 14 نقطه روستایی شهرستان خواف تشکیل داده اند. برای جمع آوری داده ها از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با ابزار پرسش نامة محقق-ساخته بر اساس شاخص ها و مؤلفه های ابعاد پنج گانة مسئولیت پذیری اجتماعی مستخرج از ادبيات نظري استفاده شد. سطح پایایی ابزار اندازه گیری براساس ضریب آلفای کرونباخ، (0.869) است. نتایج و یافته های این پژوهش حاکی از آن است که گردشگران روستاهای نمونه در برخورداری از مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی، بالاتر از سطح مطلوب میانگین عددی 3 قرار دارند.
Inappropriate behavior and odd recreational activities by tourists may have direct or indirect negative impact on the destination. Reducing the negative effects of tourism on the environment is a priority and main concern. Accordingly, a responsible environmental behavior is important and necessary while achieving sustainable tourism development. This study was conducted in the spring of 2016 to analyze the social responsibility of rural tourists. The methodology was analytical-descriptive, using the library and field study (questionnaire). The study population comprised 228 tourists from 14 rural areas of Khaf. Data were collected using a stratified random sampling method with a questionnaire, which was based on the 5-fold elements of social responsibility in the literature. The reliability of the measurement tool was (0.869) based on Cronbach’s alpha coefficient. The results and findings of this study suggested the sample stayed higher than the favorable average number of 3 in terms of social responsibility component. In other words, tourists visiting these villages feel more responsible towards the different aspects of rural attractions.