اثر تعدیل گر تجانس فرهنگی بر روابط بین فعالیت های بازاریابی درونی و رضایتمندی کارکنان(مورد مطالعه: کارکنان حوزه گردشگری منطقه غرب ایران، عراق و ترکیه)
محورهای موضوعی :
فخرالدین معروفی
1
,
سید فرهاد حسینی
2
1 - دانشگاه کردستان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
کلید واژه: بازاریابی درونی رضایت شغلی تجانس فرهنگی گردشگری,
چکیده مقاله :
نقش بازاریابی درونی در روابط رضایتمندی کارکنان به صورت تجربی بررسی شده است. بیش از 200 تحقیق در زمینه بازاریابی درونی انجام شده و تعداد کمی از تحقیقات در مورد نقش کارکنان در پس زمینه های فرهنگی صورت گرفته شده است. به دنبال شکاف موجود در ادبیات، این پژوهش قصد دارد که اثر تعدیل گر تجانس فرهنگی بر عملیات بازاریابی درونی و روابط رضایتمندی کارکنان از لحاظ فرهنگی در محیط کار را بررسی کند؟ هدف از اين پژوهش، بررسي رابطه بازاریابی درونی و رضایتمندی کارکنان با توجه به نقش تعدیلگر تجانس فرهنگی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از لحاظ استراتژی از نوع پژوهش های کمی و به روش پیمایشی و از نوع مقطعی است. جامعه آماري آن، کارکنان حوزه گردشگری در میان کردهای عراقی، ایرانی و ترکیه مي باشند که به روش نمونه گیری طبقه ای و تصادفی ساده، نمونه ای 338 نفری از میان آنها انتخاب شد. جمع آوري اطلاعات به دو روش كتابخانه اي و ميداني(پرسشنامه) صورت گرفته است که به صورت آنلاین و چهره به چهره نظرسنجی صورت گرفت. سازه ها از طريق استفاده از مقياس هاي موجود مورد اندازه گيري قرار گرفته و به منظور بررسي تاثيرات از روش تحليل عامل تاييدي و مدل معادلات ساختاري استفاده شد. نتایج نشان می دهد که رابطه مثبتی بین عملیات بازاریابی درونی و رضایتمندی کارکنان وجود دارد. بعلاوه، نتایج عملی و نظری این تحقیق و شواهد تجربی این نکته را تایید می کند که تجانس فرهنگی می تواند عملیات بازاریابی درونی و رضایتمندی کارکنان را بیشتر تقویت کند.
The role of internal marketing in employee satisfaction has been empirically investigated. More than 200 research on internal marketing has been carried out and a small number of research has been made about the role of employees in cultural backgrounds. Following the gap in literature, the study aims to explore the moderating effect of cultural congruence on the internal marketing operations and the satisfaction of employee satisfaction in the workplace. The aim of this study is to investigate the relationship between internal marketing and employee satisfaction with regard to the mediating role of cultural congruence. This research is applicable in terms of purpose, and is a quantitative and survey method in terms of quantitative and cross - sectional method. The statistical population is the tourism field staff among the Iraqi, Iranians and Turkish Kurds, who were selected by simple random and stratified random sampling method from 338 individuals. Data were collected by library and field research (questionnaire) which were conducted online and face to face.Structures were measured using existing scales and confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used to evaluate the effects. The results show that there is a positive relationship between internal marketing operations and employee satisfaction. Moreover, the empirical and theoretical results of this study and empirical evidence confirm that cultural congruence can further enhance the internal marketing operations and satisfaction of employees.