پیامدهای جامعه¬شناختی گردشگری در شهر شیراز
محورهای موضوعی :
مسلم باقری
1
,
پیام شجاعی
2
,
سمانه اصغری جهرمی
3
1 - دانشگاه شیراز
2 - دانشگاه شیراز
3 - دانشگاه شیراز
کلید واژه: گردشگری, پیامدهای جامعه شناختی, شیراز , فراترکیب, تحلیل عملکرد – اهمیت,
چکیده مقاله :
امروزه گردشگری در عرصه جهانی به یکی از مهمترین صنایع پیشرو بدل گشته و نقشی مهم و تعیین کننده در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و محیطیِ جوامع گوناگون ایفا می کند. هدف از نگارش پژوهش حاضر بررسی پیامدهای جامعه شناختی گردشگری و ارائه الگویی جامع در این حوزه است. در این راستا از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده که در بخش کیفی با بهره گیری از روش فراترکیب مدل پیامدهای روانشناختی با دو بعد، شش مؤلفه و 39 شاخص ارائه شده است. سپس در بخش کمی پژوهش از روش تحلیل عملکرد – اهمیت، وضعیت فعلی و اهمیت شاخص های این الگو در شهر شیراز، با نظرسنجی از خبرگان حوزه جامعه شناسی گردشگری شهر شیراز، تعیین گردیده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بهبود اشتغال، رونق فعالیت های فرهنگی و بهبود در زندگی اجتماعی فرهنگی جامعه محلی، مهمترین پیامدهای مثبت و کلاه برداری و اخاذی مهمترین پیامدهای منفی جامعه شناختی گردشگری در شهر شیراز بوده اند.
Nowadays, tourism is a leading industry and plays a pivotal role in the economic, social, and environmental issues of many societies. This study considered the sociological impacts of tourism and provided a comprehensive model. The paper used an exploratory research method. In the qualitative section, using meta-synthesis, we presented a model of psychological consequences with two concepts, six dimensions, and thirty-nine indicators. In the quantitative part, we determined the significance of the indicators of this model using the Importance-Performance Analysis (IPA) and a survey of experts in tourism sociology in Shiraz. The results showed that improving employment, cultural activities, and the social and cultural life of the local community were the most significant positive consequences. In contrast, fraud and extortion were the most negative sociological impacts of tourism in Shiraz.