بررسی تأثیر تجربه تعاملی گردشگران بر نگرش آنان نسبت به جامعه میزبان (مورد مطالعه: شهر مشهد)
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه فردوسی مشهد
2 - ACECR
کلید واژه: روابط گردشگر- میزبان, نگرش به گردشگری, گردشگر و جامعه محلی, تصویرذهنی از مقصد,
چکیده مقاله :
روابط گردشگر و میزبان در طول سفر غیرقابل اجتناب است. فرض گردشگران بر این است که تعاملات شان با جامعه میزبان با تجربیات مثبتی همراه است، اما زمانی که با تجارب منفی مواجه می شوند، نگرش های متضادی به جامعه محلی و به طور بالقوه به مقصد گردشگری در آنان رشد می یابد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر تجربه تعاملی گردشگران بر نگرش آنان به مردم شهر مشهد انجام شده است. در این رابطه، تجربه تعاملی و نگرش گردشگران به چهار گروه رانندگان، خادمین حرم امام رضا (ع)، فروشندگان و شهروندان مشهدی بررسی شده است. اطلاعات مربوط به تجربیات گردشگران از تعامل با جامعه میزبان با سؤالات باز در پرسشنامه استخراج شده و سپس این تجربیات کیفی با تکنیک تحلیل مضمونی طبقه بندی و به شکل دو مقوله تجربیات مثبت و منفی کدگذاری شده و به داده های کمی تبدیل شده اند. نگرش زائران و گردشگران نیز با استفاده از گویه هایی در قالب طیف لیکرت سنجیده شده است. یافته ها نشان می دهد در مجموع میانگین نمره نگرش گردشگران به مردم مشهد 3.33 (5-1) است که حاکی از نگرش خنثای زائران و گردشگران به آنان می باشد. همچنین از بین ویژگی های جمعیت شناختی، تنها دو متغیر سن و تحصیلات با نگرش رابطه معناداری دارند؛ به طوری که سن رابطه مثبت و تحصیلات رابطه منفی با نگرش گردشگران داشته است. به علاوه، نگرش زائران و گردشگران تحت تأثیر تجربه تعاملی آنان نیز می باشد. نتیجه تجربیات تعاملی خوشایند و مثبت زائران و گردشگران با جامعه محلی، نگرش مثبت بوده است، اما تجربیات تعاملی ناخوشایند آنان ، نگرش منفی شان را به دنبال داشته است.
Tourist-host relations are inevitable in the destination. The tourists expect to have a good experience in their interactions with the host. However, when they encounter unpleasant actions, they get contradictory attitudes towards the destination. This paper studied the effects of tourist-host interactional experience on tourists’ attitudes towards the local people. Four groups of service providers were selected: vehicle drivers, the staff of the Holy Shrine, resellers, and citizens of Mashhad. Data about the tourists’ experiences were extracted from open questions in the questionnaire. Participants’ qualitative experiences were then categorized and codified by thematic analysis in two categories of positive and negative experiences. After counting the thematic codes, attitudes of pilgrims and tourists were measured using a Likert scale. The results showed that the average score of tourists’ attitudes towards the people of Mashhad was 3.33 (1-5), which showed a neutral attitude to the hosts. Among the demographic characteristics, only age and education had significant relations with the pilgrims’ attitude. Age had a positive relation, while education had a negative relation. Besides, interactional experiences influenced the pilgrims’ and tourists’ attitudes. When they had pleasant and positive experiences with the hosts, their attitudes increased positively, while their negative and unpleasant experiences with the host, led to their negative attitudes.