اثر کیفیت اطلاعات توصیه¬های شفاهی در شبکه¬های اجتماعی-آنلاین بر رفتار گردشگر
محورهای موضوعی :
نرجس دیرگندم
1
,
محمد نجارزاده
2
,
سید عباس ابراهیمی
3
1 - دانشگاه سمنان
2 - دانشگاه سمنان
3 - دانشگاه سمنان
کلید واژه: اعتبار, توصیه های شفاهی آنلاین, رفتار گردشگر, کیفیت اطلاعات,
چکیده مقاله :
زندگی روزمره افراد در پی گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی آنلاین تحت تأثیر قرار گرفته است. تعامل بین افراد تا حد زیادی در شبکه های اجتماعی آنلاین صورت می پذیرد، ازاین رو ارتباطات بین افراد از دایره دوستان و آشنایان و خانواده فراتر رفته و شامل برقراری ارتباط با افراد غریبه نیز می شود. از طرفی با تعاملی شدن اینترنت، شبکه های اجتماعی فرصت ها و ابزار نوینی را در اختیار مدیران بازاریابی محصولات و خدمات گردشگری قرار داده است. یکی از این ابزارها، بازاریابی توصیه های شفاهی آنلاین می باشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر کیفیت اطلاعات توصیه های شفاهی آنلاین بر رفتار گردشگر در شبکه های اجتماعی انجام گرفت. بدین منظور 332 پرسشنامه از گردشگران داخلی دریافت شد که از این میان 310 پرسشنامه از گردشگرانی که تجربه استفاده از توصیه های شفاهی آنلاین را برای سفر خود داشتند، در تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفتند. داده های به دست آمده توسط آزمون معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی مورد سنجش قرار گرفت. یافته های حاصل از تجزیه و-تحلیل اطلاعات نشان داد منابع توصیه های شفاهی آنلاین، کیفیت اطلاعات و اعتبار منابع تاثیر مثبت و معناداری بر رفتار گردشگر دارد؛ همچنین توصیه های شفاهی آنلاین و کیفیت اطلاعات بر اعتبار منبع اثر مثبت و معناداری دارد. با وجود اهمیت اثر توصیه های شفاهی آنلاین بر رفتار گردشگران، تاکنون تحقیقی در ارتباط با عواملی هم چون اعتبار منبع و کیفیت اطلاعات توصیه های شفاهی آنلاین انجام نگرفته بود. نتیجه این تحقیق تأثیر مستقیم و معنادار این متغیرها بر رفتار گردشگر را تأیید نمود.
Social networks have changed users’ lifestyles over a short period. People use online social networks. Communications between individuals go beyond the circles of friends and family members and involve communicating with strangers. Social networks have thus provided the marketers with the brand new, yet unlimited opportunities, including online word-of-mouth marketing. This study investigated the effect of information quality of online word of mouth on the tourist behavior. We received 332 questionnaires from domestic tourists who had the experience of using an online word of mouth. Valid questionnaires were 310. The data were analyzed by structural equations and the partial least squares method. The results showed that online word of mouth, information quality, and source credibility had a positive and significant impact on tourist behavior. Also, online word of mouth and information quality had a positive and significant effect on source credibility. Few studies had so far investigated source credibility and quality of information. The results confirmed the direct and significant impact of the two variables on tourist behavior.