تأثیر تصویر مقصد و رضایتمندی بر وفاداری گردشگران میراث: ارائه یک مدل مفهومی (مورد مطالعه: مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی)
محورهای موضوعی :حبیب شهبازی شیران 1 , رویا اسمی 2
1 - دانشگاه محقق اردبیلی
2 - دانشگاه محقق اردبیلی
کلید واژه: گردشگران میراث#مجموعه شیخ صفیالدین اردبیلی#وفاداری گردشگران#رضایتمندی,
چکیده مقاله :
احیاء، حفظ و رونق بناهای تاریخی در ایران، وابستگی مستقیمی با حضور گردشگران میراث دارد؛ لذا هدف این تحقیق، تأثیر تصویر مقصد و رضایتمندی بر وفاداری گردشگران میراث، در قالب یک مدل مفهومی بر مبنای بازدیدکنندگان مجموعه شیخ صفیالدین اردبیلی در اردبیل، ایران بود. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بوده و حجم نمونه به روش نمونهگیری در دسترس و با کمک فرمول کوکران (حجم جامعه نامعلوم) به تعداد 375 نفر تعیین شد. تحلیل دادهها با کمک نرمافزارهای اسپیاساس و ایموس انجام شد. نتایج نشان داد، غالب پاسخگویان رضایتمندی نسبتاً مطلوبی بابت بازدید از مجموعه داشتند. مطابق نتایج تحلیل معادلات ساختاری، اثرگذارترین متغیرهای مربوط به وفاداری، تصویر مقصد و رضایتمندی گردشگر، به ترتیب متغیر بازدید مجدد گردشگران از مجموعه، آگاهی و علاقه و هزینههای گردشگری بود. تصویر مقصد نیز بر رضایتمندی اثر معناداری دارد؛ اما تأثیر تصویر مقصد گردشگری بر وفاداری گردشگران میراث، از مسیر متغیر میانجی رضایتمندی معنادار است. لذا، تمرکز برنامههای بازاریابی گردشگری میراث بر بهبود تصویر مقصد میان گردشگران میراث، الزاماً منجر به افزایش بازدید مجدد گردشگران از مجموعه نمیشود. اما توجه به متغیر رضایتمندی بهویژه در زمینه کاهش هزینههای گردشگری و افزایش احساس امنیت، میتواند بر وفاداری گردشگران بیشتر اثرگذار باشد.
The restoration, preservation, and prosperity of historical monuments in Iran are directly related to the presence of heritage tourists. Therefore, the present study aimed to investigate the impact of destination image and satisfaction on heritage loyalty within a conceptual model based on the visitors of Sheikh Safi al-Din Ardabili collection in Ardabil, Iran. The research method was descriptive-survey and the sample size was determined to be 375 people by using available sampling method and Cochran formula (unspecified population size). Data were analyzed using the SPSS and AMOS softwares. Results showed that most respondents had relatively high satisfaction with their visit to the collection. According to the results of structural equations analysis, the most effective variables related to loyalty, destination image and tourist satisfaction were the variables of tourists' revisit of the collection, awareness and interest and tourism costs, respectively. The destination image also has a significant effect on satisfaction; But effect of destination image on the heritage tourists’ loyalty is mediated by the mediating variable of satisfaction. Therefore, the focus of heritage tourism marketing programs on improving the destination image among heritage tourists would not necessarily lead to an increase in tourists' revisit from the collection. But, attention to satisfaction variable, especially reducing tourism costs and increasing the security feeling, can have more effect on tourists’ loyalty.