طراحی شبکه مضامین چالشهای توسعه گردشگری ديني در ج.ا. ایران
محورهای موضوعی :
حمید ضرغام بروجنی
1
,
مرجان عبدی
2
,
سید مجتبی محمودزاده
3
,
حسین اصلی پور
4
1 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2 - دانشگاه علامه طباطبائی
3 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
4 - دانشکده مدیریت و حسابداری
کلید واژه: گردشگری#توسعه گردشگری#گردشگری دینی#رویکرد سیستمی#مدل­, سازی ساختاری-تفسیری ,
چکیده مقاله :
«سفر زیارتی اربعین» به شکل پیاده، در باور مذهبی ایرانیان جایگاه برجستهای دارد. زائر پیاده اربعین برای این سفر با چالشهای متعددی روبرو است که در صورت حل آنها، تصمیم به این سفر ميگيرد. این نوشتار به چالشهای تصمیمگیری زائر پیاده ایرانی در سفر اربعین و شیوه حل مسئله توسط او پرداخته است. روش مورد استفاده، برای گردآوری دادهها «مردمنگاری» و برای تحلیل دادهها، گامهای مورد استفاده در روش «رویش نظریه» است. در پژوهش حاضر با 39 زائر پیاده اربعین 1397 ه.ش. در مسیر پیادهروی مصاحبه شده است. چالشهای تصمیمگیری در یک مقوله مرکزی «چالش فقدان مقتضیات و وجود موانع» خلاصه میشود. آن دسته از چالشهایی که زیر عنوان «چالش فقدان مقتضیات» جای میگیرند: «تأمین هزینه سفر»، «توانایی پیادهروی»، «یافتن همسفر مناسب»، «فراهم کردن وقت مناسب برای سفر»، «امکان دستیابی به مقصود»، «امکانات سفر پیاده ازجمله وسایل نقلیه، اسکان، تغذیه، بهداشت» و «آشنایی به راه و مقصد» است. مقولههای عمده زیرمجموعه «چالش وجود موانع» عبارتاند از: «ممانعت کنشگرانی مانند دولت، کارفرما، مراکز آموزشی، همسر و والدین»، «تزاحمهای ناشی از: تعهد شغلی، تعهد نگهداری از فرزندان و فشار اجتماعی تولیدشده از سوی هموطنان و تعهد به آنها» و «احساس ناامنی».
Religious tourism plays an important role in Iranian cultural and economic sustainability. Due to the special nature of the Iranian political establishment, this type of tourism provides many potentials for tourism development in different parts of Iran. Making the best use of these capacities requires recognition of the barriers and challenges lying ahead of the development of religious tourism. Therefore, this study set out to identify the challenges facing religious tourism, using thematic analysis (TA) and interpretive structural modeling (ISM). Moreover, the relationship model between the influential factors involved in this regard was extracted at three levels via the thematic network. Finally, MICMAC analysis was conducted to measure the influence power and dependence of the factors. The required data were collected through library research and administering a questionnaire on 15 experts familiar with the subject matter who were selected through purposive sampling, out of whom 11 experts completed the questionnaire. The findings of the study indicated that variables such as lack of attention to the chain of providing religious tourism services, lack of programming, policymaking, and monitoring the religious tourism process, and not allocating budget and financial supports for religious tourism development in Iran played essential and key roles in the non-development of this type of tourism. These variables were placed at the third level of the model that affect the second level variables. It was also found that the variables such as inefficient management of religious tourism facilities and services, inefficient management of religious attractions and events, and improper management of religious tourism marketing were dependent variables that were placed at the first level of the model.