مطالعه تطبیقی اقناع درمدل یادگیری ومدل قرآن
محورهای موضوعی : قران و علوم تربیتیابراهیم کاملی 1 , حسام¬الدّین آشنا 2
1 - uyytff
2 - ktgfyirytf
کلید واژه: اقناع مدل مطالعه تطبیقی ,
چکیده مقاله :
انسان درزندگی خود بادیگران ارتباط برقرارمی کند.برقراری ارتباط به قصد تأثیرگذاری بر دیگران است. این تأثیرگذاری، در قالب اقناع درعلم ارتباطات و روان شناسی اجتماعی مورد مطالعه قرار می گیرد. به خاطر اهمیت تأثیرگذاری بر دیگران، مدل های گوناگونی ابداع شده است. یکی از مدل های اقناع،مدل«یادگیری» است که به وسیله ی«کارل هاولند» ابداع شده است. این مدل دو مؤلفه ی اساسی«عناصر ارتباط و ظرفیت های روان شناسی یادگیری» را پایه ی مدل خود قرار داده و به بررسی میزان تأثیرگذاری این دو می پردازد.قرآن کریم مجموعه ای از پیام های الهی به بندگان استکه برای تأثیرگذاری بر آن ها نازل شده است. این کتاب مقدس،مدلی برای ارائه پیام هایش دارد. مدل قرآن دارای سه مؤلفه است. مؤلفه ها ی مدل قرآن عبارتند از: عناصرارتباط؛ ظرفیت های روان شناسی و تفکر. این مقاله به مطالعه ی تطبیقی مدل یادگیری با مدل اقناعی قرآن می پردازد تا وجوه اشتراک و تفاوت مؤلفه ها ی موجود در این دو مدل را واکاوی کند .
Human communicate with others of their lives. The relationship is because they need to meet their needs Communication intended to influence others. This effect is studied in the communication science and the social psychology in the form of persuasion. Due to the importance of influence on others, various models developed and used by people who have communicational activities. The “learning model” is one of the persuasion models which has been developed and applied by Carl Howland. This model considered the two essential components of “communication and psychological capacity to learn” as the basis, and deals with the influence of these two components. Holy Quran that contains a set of messages of God to the servants, is revealed to influence others. This holy book has a model to represent the messages. Qur'an has a three-component model. Components of Quran model include elements of communication, psychological capacity and thinking. This paper studies the learning model and Qur'an model of persuasion in a comparative way. So that, the similarities and differences of the components in these two models be analyzed.