بررسی فراوانی مؤلفههای انگیزه پیشرفت در کتابهای ابتدایی با تأکید بر آموزههای قرآن و تفاسیر
محورهای موضوعی :
1 - fgsdfd
کلید واژه: انگیزه پیشرفت کتب درسی هدیههای آسمان و فارسی آموزههای قرآن و تفاسیر تحلیل محتوا,
چکیده مقاله :
استخراج مؤلفههای انگیزه پیشرفت از متن آموزههای اسلامی و بهکارگیری آنها در کتب آموزشی در جهت پیشرفت و موفقیت دانشآموزان از اهمیّت بسزایی برخوردار است. لذا هدف از پژوهش حاضر «بررسی فراوانی مؤلفههای انگیزه پیشرفت در کتابهای فارسی (بخوانیم) و هدیههای آسمان ابتدایی (تألیفهای جدید 1393-1395) با تأکید بر آموزههای قرآن و تفاسیر» است. روش پژوهش تحلیل محتوا است. روش تجزیه وتحلیل دادهها آمار توصیفی است. جامعه آماری نیز کتاب فارسی (بخوانیم) و هدیههای آسمان است. نمونه آماري همان جامعه آماري در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش سياهه تحليل محتوا بود كه روايي آن توسط متخصصان حوزه دینی و روانشناسی تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد کتابهای مذکور تا حد متوسطی به انگیزه پیشرفت توجه داشتهاند. در این راستا بیشترین میزان توجه درکتاب فارسی (بخوانیم) سال سوم و هدیههای آسمان سال ششم و کمترین میزان توجه در بخوانیم سال اول و هدیههای آسمان سال دوم است. همچنین از میان مؤلفههای انگیزه پیشرفت بیشترین میزان توجه به مؤلفه ایمان به خدا، توکل و دعا و سپس مؤلفههای داشتن صبر، استقامت و پایداری و داشتن تلاش و پشتکاری در انجام هر کاری اختصاص یافته است. کمترین میزان توجه نیز به مؤلفههای مرکز کنترل درونی، رقابت سازنده (در حیطه علمی و ورزشی) و مسئولیتپذیری (پذیرفتن مسئولیت اعمال و خطاهای خود) اختصاص یافته است.
Discovering motive components of progress from Islamic trainings’ texts and utilizing them in training books is an important issue for developing and success of students. Thus the aim of this research is to examine frequency survey of motive components of progress in Elementary books of Farsi and Heavenly gifts (new editions of 1393-1395) with emphasizing on Qur’anic trainings and interpretations. Moreover, the method of research is content analysis. Analysis method of data is descriptive statistic. Therefore, statistical society also are elementary books of Farsi and Heavenly gifts. The statistic samples also was the statistic society. The tools of research were list of content analysis which, its narration was confirmed by religious experts and scholars. Therefore, the results of this research proofs that the said books were averagely pay attention to motivation of progress. In this case the most attention was in Farsi book of Elementary third grade and Heavenly gifts of Elementary sixth grade, and the less attention was in Farsi book of Elementary first grade and Heavenly gifts of Elementary second grade. Furthermore, from motive components of progress the most attention were goes to faith in God, trust in God, praying and then components of patience, resistance and endurance and hard working. Also, the less attention were belong to components of self-controlling, competition (in scientific and sport fields) and responsibility (accepting responsibility of our mistakes and behaviors).