مولفه های اخلاق گرایانه ارائه مدل جهت ایجاد انگیزه و افزایش فرهنگ خرید تولیدات داخلی (مطالعه موردی : لوازم الکتریکی)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
سالومه نوری
1
,
سید مهدی معافی مدنی
2
,
ید الله خداوردی
3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی ، ابهر
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هیدج
3 - استادیار گروه مدیریت ، واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان ، ایران
کلید واژه: مولفه های اخلاقی, بازاریابی اجتماعی , محصولات داخلی , گرندد تئوری.,
چکیده مقاله :
ایجاد محیط اخلاقی و ترویج ارزشهای انسانی یکی از مهم ترین وظایف سازمانهاست و رعایت اخلاق در دنیای کسب و کار موجب کاهش تنشها، افزایش بهره وری و ایجاد مزیتهای رقابتی برای سازمان میشود. ﻫﺪف ﺗﺤﻘﻴﻖ،اراﺋﺔ ﻣﺪﻟﻲ ﺑﺮاي ﺗﺮﻏﻴﺐ هموطنان ﺑـﻪ ﺧﺮﻳـﺪ ﻛـﺎﻻي ﺳﺎﺧﺖ داﺧﻞ با درنظر گرفتن مولفه های اخلاقی اﺳﺖ. اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ روش ﺗﺤﻘﻴﻖﻛﻴﻔﻲ در مرحله اول از طریق تکنیک گوله برفی منجر به شناسایی 10 نفر از خبرگان جهت مصاحبه شد ، بعد از انجام مصاحبه و کد گذاری های صورت گرفته مولفه های اصلی به همراه زیر مجموعه ها شناسایی شد ، در نهایت بعد از غربالگری انجام شده و استفاده مجدد از خبرگان متغییر های اصلی مدل شناسایی شد ، 2 زیر مجموعه اصلی برای مدل بدست آمده است شامل 1- مزایا و عوامل مثبت تاثیر گذار 2- موانع و محدودیت ها ، د برای عامل اول 10 متغییر شامل ترفیع و توزیع - ارزش ادرک شده از محصول استراتژی ها - بستر- قیمت تمام شده محصول برای مشتری - آشنایی و اعتماد به محصول - پشتیبانی و خدمات پس از فروش - میهن دوستی - کیفیت مناسب - تنوع محصول و برای عامل دوم 6 متغییر شامل پیامد ها- برند نبودن کالا - شرایط مداخله گر- پدیده محوری- ریسک ادراک شده از محصول - شرایط علی شناسایی شد ، در نهایت از روش گرندد تئوری و با استفاده از نرم افزار مکس کیو دی ای مدل مفهومی پژوهش ارائه شد.
Today, creating an ethical environment and promoting human values is one of the most important tasks of organizations, and observing ethics in the business world reduces tensions, increases productivity and creates competitive advantages for the organization.The main purpose of this study is to present a model for encouraging fellow countrymen to buy domestically made goods by considering ethical components.In the first stage, through the snowball technique, 10 experts were identified for interview. After conducting the interview and coding, the main components along with the subsets were identified, and finally, after Screening was performed and reuse of experts. The main variables of the model were identified. 2 main subsets were obtained for the model, including 1- Advantages and positive factors 2. Obstacles and limitations, d for the first factor 10 variables including promotion and distribution - Perceived value of the product Strategies - Platform - Cost of the product for the customer - Familiarity and trust in the product - Support and after-sales service - Patriotism - Appropriate quality - Product diversity and for the second factor 6 variables including consequences - Brand Absence of goods - Interfering conditions - Axis phenomenon - Perceived risk of the product - Causal conditions were identified, finally the conceptual model of the research was presented using grounded theory method and Max QDE software.