تحلیل ساختاری نقش میانجی دوسوتوانی سازمانی در تأثیر یادگیری از خطا و شکست سازمانی بر عملکرد نوآورانه منابع انسانی
محورهای موضوعی : ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری
سارا محمدی
1
,
بلقیس باورصاد
2
,
ایلناز ایرانی بهبهانی
3
1 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
کلید واژه: یادگیری از خطا و شکست سازمانی, عملکرد نوآورانه, دوسوتوانی سازمانی,
چکیده مقاله :
شکست یا خطا یکی از حقایقی است که بیشتر سازمان ها نمی توانند از آن بگریزند و اهمیت فهم و یادگیری از خطاهای سازمانی نیازی است که اخیراً افزایش یافته است. هدف اصلی این پژوهش تحلیل ساختاری تأثیر یادگیری از خطا و شکست سازمانی بر عملکرد نوآورانه منابع انسانی با توجه به نقش میانجی دوسوتوانی سازمانی در کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها پژوهشی توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارشناسان و کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی به تعداد 255 نفر می باشد که به عنوان جامعة محدود در نظر گرفته شده و به روش سرشماری همه آنها مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند. جهت جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه های استاندارد دارای روایی و پایایی استفاده شد. نهایتاً 248 پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری شد و مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS 3 نشان داد که یادگیری از خطاهای سازمانی تأثیر مستقیم ولی غیرمعناداری بر عملکرد نوآورانه دارد، ولی به واسطة دوسوتوانی سازمانی، موجب ارتقای عملکرد نوآورانه در سازمان می شود. به عبارتی دوسوتوانی سازمانی به عنوان متغیر میانجی نقش تسهیل گری و میانجی کامل در رابطه بین یادگیری از خطاهای سازمانی و عملکرد نوآورانه در سازمان ایفا می کند. همچنین نتایج، تأثیر مثبت و معنادار یادگیری از خطاهای سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی، و دوسوتوانی سازمانی بر عملکرد نوآورانه را تأیید نموده است
Errors and failures are inevitable in organizations, and lately, there has been an increasing need in understanding and learning from organizational errors. The main purpose of this study is Structural analysis of the effect of learning from organizational error and failure on innovative human resource performance: The mediating role of organizational ambidexterity in the employees of the South Zagros Oil and Gas Exploitation Company. This study in terms of purpose, practical and in terms of data collection is a descriptive correlational research. The statistical population of the study includes all experts and employees of the South Zagros Oil and Gas Exploitation Company with 255 people, who are considered as a limited population and all of them have been studied by census method. Standard questionnaires with validity and reliability were used to collect research data. Finally, 248 completed questionnaires were collected and used as the basis for analysis. The results of structural equation testing using PLS 3 software showed that learning from organizational errors does not have a direct and significant effect on innovative performance, but due to the organizational ambidexterity, promotes innovative performance in the organization. In other words, organizational ambidexterity as a mediating variable plays the role of facilitator and complete mediator in the relationship between learning from organizational errors and innovative performance in the organization. The results also confirm the positive and significant effect of learning from organizational errors on organizational ambidexterity, and organizational ambidexterity on innovative performance.