نقش موزه های علوم و فناوری در تعامل دانشگاه ها و جامعه
محورهای موضوعی : تخصصی
1 - استاديار، مديريت آموزشي، گروه آينده پژوهشي، موزه ملي علوم و فناوري، تهران، ايران
کلید واژه: موزه علوم و فناوری, مراکز علم, دانشگاه نسل چهارم, نظام دانشگاهی, جامعه, توسعه علمی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدفبررسی نقش موزه ها بخصوص موزه های علوم، مراکز علم و سایر نهادهای ترویج علمدر تعامل نظام دانشگاهی و جامعه انجام شده است.در جهت رسیدن به این مهم ابتدا در بخش مبانی نظری با مروری بر تاریخچه دانشگاه هاوتحولدرنقشوکارکردهای موزه های علوم در طول تاریخ به نقش تعاملی و ارتباطی آنها بین جامعه علمی و عموم مردم به عنوانییکی از محوری ترین نقش های موزه های علوم تاکید شده است. در ادامه با تشریح و بسط مفهوم ترویج علم به کارکردها و تاثیرات آن در جامعه،انواع مدل های ترویج علم را ارائه می دهد. سپس با استفاده از روش استقرائی به بحث در مورد روابط، نقش و تاثیرات موزه های علوم و مراکز علم در تعامل بین نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی و به تَبع آن توسعه کشور خواهد پرداخت. در پایان ضمن بازخوانی تجربه ایرانی موزه ملی علوم و فناوری در برقراری ارتباط بین نظام دانشگاهی و جامعه براساس نتایج بدست آمده، پیشنهاداتی در جهت بهبود عملکرد موزه های علوم و فناوری و مراکز علم در جهت رشد و گسترش ارتباط دو سویه بین جامعه دانشگاهی و اقشار مختلف جامعه در جهت رسیدن به اهداف توسعه پایدار ارائه می گردد.
The aim of the present study is to investigate the impact of museums, especially science museums, science centers and other science promotion institutions on the interaction of the university system and society. To this aim, first in the section of theoretical foundation, by reviewing the history of universities and the evolution in the role and functions of science museums throughout history to their interactive and communicative role between the scientific community and the general public as one of the most central roles. Science museums emphasize. In the following, by explaining and expanding the concept of science promotion to its functions and effects in society, it offers various models of science promotion. Then, using the inductive method, he will discuss the relations, role and effects of science museums and science centers in the interaction between the university system and the social space and, consequently, the development of the country. Finally, while rereading the Iranian experience of the National Museum of Science and Technology in establishing a relationship between the university system and society, based on the results, suggestions to improve the performance of science and technology museums and science centers to grow and expand two-way communication between the university community and Different sections of society are presented in order to achieve the goals of sustainable development