بررسی تاثیر ویژگی های دانش بر نوآوری سبز با نقش میانجی استراتژی های مدیریت دانش (شرکت های فعال در شهرک های صنعتی خرم آباد)
محورهای موضوعی : عمومى
امیر غفوریان شاگردی
1
,
سید نجم الدین موسوی
2
,
علی شریعت نژاد
3
1 - استادیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه لرستان
3 - استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
کلید واژه: دانش, نوآوری سبز, استراتژی های مدیریت دانش,
چکیده مقاله :
این پژوهش ازنظر روش و ماهیت، ازجمله تحقیقات توصیفی- همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران واحدهای صنعتی فعال در شهرکهای صنعتی شهرستان خرمآباد را شامل میشود که حجم آنها 160 نفر که بر اساس جدول مورگان 112 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدندکه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و قرعه کشی، پرسشنامه، بین مدیران شاغل در این واحدها توزیع گردید. برای سنجش متغیر ویژگی های دانش، از پرسشنامه ترزا و همکاران (2006) که شامل سه بعد پیچیدگی، پارندی بودن و صریح بودن، برای سنجش نوآوری سبز از پرسشنامه سوبرامانیام ویوندت (2005) که شامل چهار بعد عملکرد نوآوری مدیریتی سبز، نوآوری فرایند سبز، نوآوری محصول سبز و نوآوری فناورانه سبز و برای سنجش متغیر استراتژی های مدیریت دانش پرسشنامه ای نیکلاس و همکاران (2011) که شامل 8 سوال و دو بعد کد و شخصی سازی است، استفاده گردید. جهت تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار پی ال اس استفادهشده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که ویژگی های دانش اثر مثبت و معنیداری بر نوآوری سبز و استراتژی های مدیریت دانش داشته و همچنین استراتژی های مدیریت دانش هم به صورت مستقیم و هم به صورت میانجی اثر مثبتی و معنی داری بر نوآوری سبز دارد.
This research is applied in terms of method and includes descriptive-correlation research. The statistical population of the present study is the managers of industrial units in industrial states in Khorramabad city. The statistical population are 160 people who based on the Morgan table, 112 manager were selected as sample size. Using a simple random sampling questionnaire was distributed. To measure the variable of knowledge properties, Teresa et al. (2006) questionnaire, which includes three dimensions of complexity, parity and explicit, was used. to measure green innovation from the Subaramanium Vivend (2005) questionnaire, which included four dimensions of greenhouse business innovation, green process innovation , Green Product Innovation and Green Technology Innovation were used, and Nicolas et al. (2011) questionnaire, which includes 8 questions, were used to measure the variable of knowledge management strategies. To analyze the data and test the research hypotheses, Structural Equation Modeling Method has been used with the help of PLS software. The results of the research show that knowledge properties have a positive and significant effect on green innovation and knowledge management strategies, and that knowledge management strategies have a positive and significant effect on green innovation.