نقش و کارکردهای فرهنگی سازمانهای ورزشی.
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیک
کیومرث مولادوست
1
,
سمیرا علی آبادی
2
,
مصطفی اکبریان
3
,
امیر مسعود امیر مظاهری
4
1 - دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
4 - دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران
کلید واژه: رفتار فرهنگی, مسئولیت فرهنگی, مدیریت فرهنگی, سازمانهای ورزشی,
چکیده مقاله :
هدف: ورزش یکی از پدیدههای مهم و اساسی اجتماعی است که در ارتقای فرهنگ هر جامعهای اثرگذار است. سازمانهای ورزشی با استفاده از ابزار و قدرت ورزشی تغییرات سازگار و گاهاً پایدار در جوامع مختلف ایجاد میکنند. هدف از این مطالعه بررسی نقش و کارکردهای فرهنگی سازمانهای ورزشی است. روش شناسی/ رویکرد: مطالعه حاضر از منظر هدف از نوع توسعهای، از حیث دادهها، کیفی و ماهیت توصیفی دارد. پرسش اساسی این مطالعه بر پایهی کارکرد و نقش فرهنگی، سازمانهای ورزشی در جامعه ایران برای دستیابی به راهکار و مدل مناسب است. محقق از دادههای ثانویه استفاده کرده که این دادهها از مقالات تحقیقی، نشریات، وب سایتها، وبلاگهای مربوطه، گزارشات و غیره جمعآوری شده و بر پایهی اسناد و مدارک و پژوهشهای پیشین استوار است. یافتهها: موضوعات مدیریت فرهنگی در گستره ورزش کشور در دو بعد، «سبک زندگی ورزشکاران، مربیان، داوران و هواداران و تماشاگران ورزشی» و «مدیران و سیاستگذاران» شناسایی شد. بُعد «سبک زندگی ورزشکاران، مربیان، داوران و هواداران و تماشاگران ورزشی» در 18 مقوله و بُعد «مدیران و سیاستگذاران» نیز در 5 مقوله دستهبندی شدند. ارزش/اصالت پژوهش: کارکرد و نقشهای مختلفی برای ورزش در بهبود فرهنگ هر جامعهای وجود دارد. توجه مدیران به قابلیت و نقشهای مدیریتی خود و همچنین ورزشکاران و جامعه ورزشی کشور به حوزههای مختلف فرهنگ باعث توسعه و بالندگی ورزش و فرهنگ کشور میشود.
Sport is one of the most important and fundamental social phenomena that is effective in promoting the culture of any society. Sports organizations use sports tools and power to make consistent and sometimes lasting changes in different societies. The purpose of this study is to investigate the role and functions of cultural of sport organizations. The main question of this study is based on the function and role of cultural of sport organizations in Iranian society to achieve a suitable solution and model. The present study is development in terms of purpose and in terms of data, qualitative and descriptive in nature. The researcher used secondary data that was collected from research articles, publications, websites, related blogs, reports, etc. and is based on previous documents and research. The issues of cultural management in the field of sports in the country were identified in two dimensions, "lifestyle of athletes, coaches, referees and fans and sports spectators" and "managers and policy makers". The "lifestyle of athletes, coaches, referees, fans and sports spectators" dimension was categorized into 18 categories and the "managers and policy makers" dimension was divided into 5 categories. There are different functions and roles for sports in improving the culture of any society. Attention of managers to their managerial capabilities and roles as well as athletes and the sport community of the country to different areas of culture causes the development and growth of sports and culture of the country