توانمندسازی یادگیری ریاضی دانش آموزان با رویکرد تحلیل شبکه ای مبتنی بر دیمتل
محورهای موضوعی : عمومى
محمد علی پور فتحکوهی
1
,
محمدحسن بهزادی
2
,
حمید رسولی
3
,
احمد شاهورانی سمنانی
4
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دانشیار گروه آمار، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه ریاضی محض، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه ریاضی کاربردی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: روابط عوامل موثر بر یادگیری , وزن عوامل یادگیری , یادگیری , DANP,
چکیده مقاله :
شورای ملی معلمان آمریکا همواره بر اهمیت یادگیری ریاضی در فرایند مدرسه تأکید ویژهای داشته است. در این مقاله با هدف شناسایی عوامل موثر بر یادگیری ریاضی، 17 زیر معیار برای توانمندسازی یادگیری ریاضی دانش آموزان به کمک بررسی پیشینه تحقیقات، تحلیل محتوای متنی و مرور نظام مند 61 مقاله و کتب تخصصی و مصاحبههای تخصصی با 13 نفر از خبرگان آموزش ریاضی احصا شده است که در 6 گروه اصلی دسته بندی شد. سپس به کمک تکنیک DANP و انجام مقایسات زوجی، این متغیرها وزن دهی و روابط میان آنها کشف شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نام های محقق ساخته زوجی استفادهشده است که روایی و پایایی آن نیز به کمک نرخ ناسازگاری و شاخص کاپا تأیید گردید. نتایج تحلیل نشان میدهد مهم ترین توانمندسازها اصلی به لحاظ اثر به ترتیب عبارتند از: عوامل هیجانی، روانشناختی، فیزیولوژیکی، جامعه شناختی، محتوایی و عوامل محیطی. همچنین مهمترین زیر معیار های به ترتیب وزن عبارتند از: محتوی و مفاهیم کتاب درسی، انگیزش، خودپنداره و خود تنظیمی، همکاری و ارتباط مناسب با معلم. به لحاظ تعامل مهم ترین عوامل اصلی به ترتیب عبارتند از: توانمندسازهای محیطی، توانمندسازهای فیزیولوژیکی، توانمندسازهای جامعه شناختی، توانمندسازهای هیجان، توانمندسازهای روانشناختی و توانمندسازهای محتوایی. با شناسایی و دسته بندی این متغیرها مدرسان و معلمان حوزه ریاضی می توانند به شکل موثرتری در آموزش و تدریس خود از این مولفه ها استفاده کرده تا دانش آموزان عملکرد بهتری در یادگیری ریاضی داشته باشند
The National Council of American Teachers has always emphasized the importance of learning mathematics in the school process. In this article, with the aim of identifying factors affecting math learning, 17 sub-criteria for empowering students' math learning with the help of research background, textual content analysis and systematic review of 61 specialized articles and books and specialized interviews with 13 experts in mathematics education It has been categorized into 6 main groups. Then, with the help of DANP technique and pairwise comparisons, the weighting of these variables and the relationships between them were discovered. To collect data, questionnaires created by a pair of researchers were used, whose validity and reliability were confirmed with the help of inconsistency rate and kappa index. The results of the analysis show that the most important enablers in terms of impact are: emotional, psychological, physiological, sociological, content and environmental factors. Also, the most important sub-criteria in order of weight are: textbook content and concepts, motivation, self-concept and self-regulation, cooperation and correct communication with the teacher. In terms of interaction, the most important main factors are: environmental enablers, physiological enablers, sociological enablers, emotional enablers, psychological enablers and content enablers.By identifying and categorizing these variables, mathematics instructors and teachers can use these components more effectively in their teaching and learning so that students can perform better in learning mathematics.