مقایسه رابطه بین انگهای اجتماعی و حمایت اجتماعی ادراکشده در بین دانش آموزان ششم ابتدایی شهر یاسوج
محورهای موضوعی : Planning scienceفاطمه انصاری 1 , محسن حسن زاده 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
2 - دانشگاه حکیم سبزواری
کلید واژه: دانش آموزان, کووید19, انگ های اجتماعی,
چکیده مقاله :
به نظر میرسد هرچه فرد حمایت اجتماعی و قدرت بیشتری در انگهای اجتماعی ، مقابله با مشکلات و استرسهای زندگی داشته باشد، کمتر در معرض آشفتگیهای روانی و هیجانی قرار میگیرد و از سلامت و بهزیستی روانی بالاتری بهرهمند میشود پژوهش حاضر باهدف مقایسه رابطه بین انگهای اجتماعی و حمایت اجتماعی ادراکشده در بین دانش آموزان ششم ابتدایی شهر یاسوجمیباشد. روش پژوهش این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل همه دانش آموزان مبتلابه کووید 19 و غیر مبتلا در یاسوج بودند. از جامعه مذکور 103 نفر نمونهگیری از جامعه به شیوه در دسترس و نمونهگیری جامعه بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای پرسشنامه حمایت اجتماعی اداره شده، پرسشنامه استاندارد استيگماي دروني بيمار رواني استفاده شد و نتایج با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی و رگرسیون خطی تحلیل و معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد، ین انگهای اجتماعی و حمایت اجتماعی ادراکشده در بین دانش آموزان مبتلابه کووید 19 و غیر مبتلا رابطه مثبت معنیدار وجود دارد.
It seems that the more social support and strength a person has in dealing with social stigmas, dealing with life's problems and stresses, the less he is exposed to mental and emotional disturbances and benefits from higher mental health and well-being. The current research aims to compare the relationship between social stigmas and Perceived social support among the 6th grade students of Yasouj city. The research method of this research was a correlational description and the statistical population included all students with and without covid-19 in Yasouj. From the mentioned society, 103 people were selected by sampling from the society using the available method and sampling the society by cluster random sampling. To collect research data, questionnaires of administered social support questionnaire, standard questionnaire of internal stigma of mental patients were used and the results were analyzed using statistical methods of correlation coefficient, linear regression and structural equations. The findings of the research showed that there is a significant positive relationship between social stigma and perceived social support among students with and without covid-19.