الگوی ظرفیت سازی توسعه اخلاق حرفه ای در سازمانهای دولتی فعال در بخش عمومی
محورهای موضوعی :
غلامرضا معمارزاده طهران
1
,
امیر مسعود نطنزی
2
,
کرم اله دانش فرد
3
,
نازنین پیله وری
4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب
کلید واژه: توسعه اخلاق, اخلاق حرفهاي, سازمانهاي دولتي فعال در خدمات بخش عمومي, تحليل تم,
چکیده مقاله :
يكي از دغدغههاي مديران كارآمد در سطوح مختلف، چگونگي ايجاد بسترهاي مناسب براي عوامل انساني شاغل در تمام حرفههاست تا آنها با حس مسئوليت و تعهد به مسائل حرفة خود بپردازند و اصول اخلاقي حاكم بر شغل و حرفة خود را رعايت كنند. مفهوم سنتي 3E (اقتصادي، كارايي و اثربخشي) در مديريت دولتي به 4E تغيير يافته و جنبه اخلاقي فعاليتهاي كاركنان دولتي نيز افزوده شد.اخلاق حرفهاي يكي از مسائل اساسي همة جوامع بشري است. در حال حاضر، متأسفانه در جامعة ما در محيط كار كمتر به اخلاق حرفهاي توجه ميگردد. اين پژوهش، با هدف توسعه اخلاق حرفهاي در بخش عمومي در سازمانهاي دولتي فعال در خدمات بخش عمومی بويژه شهرداری با استفاده از متدلوژي تركيبي كيفي و كمّي (تحليل تم و مدلسازي معادلات ساختاري)، انجام شد. مدل مفهومي پژوهش دربرگيرنده كامپوننتهايي از قبيل "جذب و پذيرش اخلاق حرفهاي" و "تجربه حل مسئله در اخلاق حرفهاي" و "خطمشيگذاري اخلاق حرفهاي" جهت توسعه اخلاق حرفهاي در بخش عمومي، است. در نهايت پس از توزيع 312 پرسشنامه، حجم نمونه اين پژوهش برابر است با 300 نفر از خبرگان دانشگاهي؛ متخصصان سازمانهاي دولتي فعال در خدمات بخش عمومي بويژه شهرداری و اساتيد و دانشجويان رشتههاي علوم تربيتي؛ مديريت دولتي و مديريت آموزشي، با تركيبي از دو روش نمونهگيري غيراحتمالي هدفمند (قضاوتي) و نمونهگيري گلوله برفي شدند. نتايج پژوهش عبارت است از اينكه، الگوي توسعه اخلاق حرفهاي در بخش عمومي دربرگيرنده شاخصها و متغيرهاي ذيل است: متغير "خطمشيگذاري اخلاق حرفهاي" متغير "جذب و پذيرش اخلاق حرفهاي" متغير " تجربه حل مسئله در اخلاق حرفهاي"
One of the concerns of effective managers at different levels is how to create suitable platforms for human factors working in all professions so that they deal with their professional issues with a sense of responsibility and commitment and observe the ethical principles governing their jobs and professions. The traditional concept of 3E (Economy, efficiency and effectiveness) in government management was changed to 4E and the ethical aspect of the activities of government employees was also added. Professional ethics is one of the basic issues of all human societies. Currently, unfortunately, in our society, less attention is paid to professional ethics in the work environment. In this study, "absorption and acceptance of professional ethics," "problem solving experience in professional ethics," and "professional ethics policy-making" were the components of the conceptual research model describing the development of professional ethics in the public sector. To reach the research objectives, 312 questionnaires were distributed, and the research sample encompassed 300 academic experts, professionals of state organizations involved in public sector services, especially the municipality, and professors and students in the fields of educational sciences, public administration, and educational management, who were selected using non-random purposive (Judgment) sampling and snowball sampling methods. According to the research results, the model of professional ethics development in the public sector consists of the following variables: "Professional ethics policy-making," "absorption and acceptance of professional ethics," " problem solving experience in professional ethics,"