شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه استعداد رهبری دانشجویان: مطالعه¬ی کیفی
محورهای موضوعی : الگوهای تدوین برنامه های توسعه فردی
رضا قنبری
1
,
محمود ابوالقاسمی
2
,
اباصلت خراسانی
3
,
محمد یمنی دوزی سرخابی
4
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
2 - دانشیار مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید بهشتی
3 - استاد آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
4 - دانشیار برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
کلید واژه: استعداد رهبری, توسعه استعداد, توسعه رهبری, رهبری دانشجویی, شایستگی¬های رهبری.,
چکیده مقاله :
استعداد رهبری یکی از قابلیتها و تواناییهای مهم برای رهبری سازمانی و هدایت نیروهای سازمان برای رسیدن به اهداف میباشد. رهبران با استعداد نقش چشمگیری در تغییر و تحول سازمان دارند و در برابر تغییرات و دگرگونیهای محیطی پویا و خلاق عمل میکنند و بیشترین مزیت رقابتی را برای سازمان فراهم میآورند. بنابراین شناخت و توجه به استعداد رهبری و توسعه آن، نقش مهمی در موفقیت سازمان دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه استعداد رهبری دانشجویان با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام پذیرفت. مشارکتکنندگان پژوهش حاضر 18 نفر از صاحبنظران حوزه رهبری و دانشجویانی که مسئولیت رهبری در تشکلها و انجمنهای علمی و دانشگاهی بر عهده داشتند بود که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختمند بود. بعد از تحلیل و کدگذاری دادهها تعداد 134 گزاره یا مفهوم اولیه شناسایی شده که در 26 زیر مؤلفه طبقهبندی شدند. در نهایت این زیر مؤلفهها در چهار مؤلفه اصلی(ویژگیهای شخصیتی، پیشزمینهای، سازمانی و فراسازمانی) دستهبندی شدند. توجه دانشگاهها به عوامل مهم شناسایی شده در این پژوهش میتواند به جذب و توسعه بهتر استعدادهای رهبری در بین دانشجویان کمک شایانی کند.
Leadership talent is one of the important capabilities and abilities for organizational leadership and guiding the organization's forces to achieve goals. Talented leaders play a significant role in the change and transformation of the organization and act dynamically and creatively against environmental changes and transformations and provide the most competitive advantage for the organization. Therefore, recognizing and paying attention to leadership talent and its development plays an important role in the success of the organization. The present research was conducted with the aim of identifying the effective factors on the development of students' leadership talent with a qualitative approach and thematic analysis method. The participants of the current research were 18 experts in the field of leadership and students who were responsible for leadership in scientific and academic organizations and associations, who were selected by snowball sampling. The data collection tool was a semi-structured interview. After analyzing and coding the data, 134 propositions or basic concepts were identified, which were classified into 26 sub-components . Finally, these sub-components were categorized into four main components (personality characteristics, background, organizational and extra- organizational). Universities' attention to the important factors identified in this research can help attract and better develop leadership talents among students.