طراحی و اعتباریابی ابزار سنجش شایستگی های حرفه ای دانشجومعلمان بر اساس رویکرد شایستگی محور
محورهای موضوعی : شایستگی های مورد نیاز رهبران منابع انسانی
1 - استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
کلید واژه: طراحی و اعتباریابی, ابزار سنجش, شایستگی های حرفه ای, دانشجومعلمان, رویکرد شایستگی محور ,
چکیده مقاله :
چکیده: این پژوهش به شیوه ترکیبی و با هدف طراحی و اعتباریابی ابزاری جهت سنجش شایستگی های حرفه ای دانشجو معلمان انجام گرفت. ابزار مورد نظر شامل سه بعد دانش، مهارت و نگرش بود که بعد دانش، دارای خرده آزمون های دانش محتوایی (6 گویه)، دانش تربیتی (19 گویه) و دانش فناورانه (9 گویه) بود و بعد مهارت نیز دارای خرده آزمون دانش محتوایی تربیتی در عمل (19 گویه) و دانش محتوایی تربیتی فناورانه در عمل (19گویه) بود. همچنین در بعد نگرش، نگرش دانشجو معلمان و معلمان نسبت به تدریس، یادگیری و یادگیرنده با 56 گویه ارزیابی می شود. در این ابزار، به منظور ارزیابی دانش از آزمون؛ به منظور ارزیابی مهارت از چک لیست و به منظور ارزیابی نگرش از پرسشنامه نگرش سنج استفاده می شود. در بخش دانش، دانش محتوایی، دانش تربیتی و دانش فناورانه از طریق آزمون ارزیابی می شود. در بخش مهارت، بعد از مشاهده تدریس عملی دانشجومعلم، چک لیست توسط ارزیاب، تکمیل می شود؛ در بخش نگرش، جهت سنجش نگرش، پرسشنامه نگرش سنج توسط دانشجو معلم تکمیل می شود. جهت سنجش روایی ابزار شایستگی های حرفه ای از نظر متخصصان و ضریب روایی CVR استفاده شد. ضریب روایی (0.82) محاسبه شد و نشان داد ابزار مورد نظر از ضریب روایی بالایی برخوردار است. جهت سنجش پایایی ابزار نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب پایایی 0.90 به دست آمد که نشان دهنده پایایی بالای ابزار سنجش شایستگی های حرفه ای دانشجومعلمان بود.
Abstract: This research was conducted in a combined method with the aim of designing and validating an Instrument to measure the professional competencies of student teachers. The intended Instrument included three dimensions of knowledge, skill, and attitude, which dimension of knowledge had sub-tests of content knowledge (6 items), pedagogical knowledge (19 items), and technological knowledge (9 items), and the skill dimension also had sub-tests of knowledge pedagogical content knowledge in practice (19 items) and technological pedagogical content knowledge in practice (19 items). Also, in the dimension of attitude, the attitude of student teachers and teachers towards teaching, learning, and learner is evaluated with 56 items. In this Instrument, in order to assess the knowledge of the test; In order to evaluate the skills, the checklist is used, and in order to assess the attitude, the attitude meter questionnaire is used. In the knowledge section, content knowledge, pedagogical knowledge, and technological knowledge are evaluated through tests. In the skill section, after observing the practical teaching of the student teacher, the checklist is completed by the evaluator; In the attitude section, in order to measure the attitude, the attitude gauge questionnaire is completed by the student teacher. In order to measure the validity of the professional competence Instrument from the point of view of experts and the validity coefficient of CVR was used. The reliability coefficient (0.82) was calculated and showed that the instrument has a high reliability coefficient. Cronbach's alpha coefficient was also used to measure the instrument's reliability. .