معرفی شاخصهای اثرگذار بر اکوسیستم تجاريسازي مؤسسات پژوهشی کشاورزی با رویکرد فراترکیب
محورهای موضوعی : انتقال فناوري و تجاريسازي پژوهشعباس خمسه 1 , ودیعه چراغعلی 2 , رضا رادفر 3
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2 - مدیریت تکنولوژی، واحد علوم تحقیقات ، دانشگاه آزاد، تهران، ایران
3 - استاد گروه مدیریت صنعتی، واحدعلوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
کلید واژه: دانش تجاریسازی, اکوسیستم, فراترکیب, دستاوردهای پژوهشی, کشاورزی.,
چکیده مقاله :
امروزه یکی از الزامات و مقدمترین سیاستها در سازمانهای تحقیقاتی آمادگی برای تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی است. تجاريسازي فعالیتی چند بعدی است که مستلزم نگرشی نظاممند میباشد که در آن ذينفعان، کارکردها، شرایط محیطی و سایر عوامل تأثیرگذار در فرایند تجاريسازي مورد توجه واقع شوند. مؤسسات تحقیقات کشاورزی هم علاوه بر تولید، انتقال و ترویج دانش رسالت تبدیل و بهرهبرداری از دانش یا همان تجاریسازی را بعهده دارند. ولی اغلب درك روشنی از اهمیت و ضرورت تجاريسازي در بین دستاندرکاران پژوهشهاي کشاورزي وجود ندارد و تاکنون فرایند، ساختار سازمانی و تشکیلاتی و سازوکارهاي اجرایی منسجمی در قالب یک الگوي مقتضی براي تجاريسازي پژوهشهاي کشاورزي تعریف نشده است. بر این اساس مقاله فعلی به شناسایی شاخصها و الزامــات مؤثــر بــر اکوسیستم تجاریســازی دستاوردهای پژوهشی کشاورزی میپردازد. این پژوهش با مرور نظاممند 39 مقاله مرتبط با هدف پژوهش از بین 325 مقاله اولیه انجام شده است. روایی پژوهش بر طبق معیارهای ورود به بررسی برگزاری جلسات با اعضای تیم پژوهش، استفاده از یک متخصص و ممیزی کل فرایند برای اجماع نظری تأیید شد. پایایی نیز از طریق برنامه مهارتهای ارزیابی انتقادی تأیید گردید. اکوسیستم تجاریسازی پژوهشهای کشاورزی را میتوان به سه مقوله (تمایل و توان تجاریسازی، راهبری تجاریسازی و نوآوری و بازاریابی) کلاسهبندی نمود. با شناسایی این عوامل میتوان در برطرفنمودن چالشهای تجاریسازی و افزایش نرخ بهرهبرداری از تحقیقات و افزایش بازده اقتصادی استفاده نمود.
Today, one of the requirements and foremost policies in research organizations is preparation for commercialization of research achievements. Commercialization is a multi-dimensional activity that requires a systematic approach in which stakeholders, functions, environmental conditions and other influencing factors in the commercialization process are considered. In addition to producing, transferring and promoting knowledge, agricultural research institutes are responsible for the mission of converting and exploiting knowledge, or commercialization. According to the relatively new approach of universities and domestic research institutes to the commercialization category, in many cases there is no clear understanding of the importance and necessity of commercialization among those engaged in agricultural research, and so far the process, organizational and organizational structure, and coherent executive mechanisms in the form of a model The requirement for the commercialization of agricultural research has not been defined. Based on this, the current article identifies the indicators and requirements affecting the commercialization ecosystem of agricultural research achievements. This research has been conducted through Sandelowski and Barso's metacombination method with a systematic review of 36 articles related to the purpose of the research out of 325 primary articles. The validity of the research was confirmed according to the entry criteria of holding meetings with the members of the research team, using an expert and auditing the entire process for theoretical consensus. Reliability was also confirmed through the critical evaluation skills program. The agricultural research commercialization ecosystem can be classified into three categories (willingness and ability to commercialize, commercialization leadership, and innovation and marketing).