ارائه مدل خطمشیگذاری رسانه ملی جهت تولید محتوای چندرسانهای در فضای مجازی مبتنی بر نسل پنجم اینترنت
محورهای موضوعی : تخصصی
زهرا ملابابایی
1
,
بی بی سادات میراسماعیلی
2
,
حمیدرضا حسینی دانا
3
,
علیرضا تلخابی علیشاه
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم انسانی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم انسانی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
3 - استادیار، گروه پژوهشی پدافند رسانهای، دانشکده علوم انسانی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
4 - استادیار، گروه گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
کلید واژه: خطمشیگذاری, محتوای چندرسانهای, فضای مجازی, اینترنت نسل پنج, سیاستگذاری رسانه ملی, مسئولیت اجتماعی رسانه ملی.,
چکیده مقاله :
این مقاله با هدف طراحی الگوی سیاستگذاری رسانه ملی بر محتوای صوتی و تصویری فضای مجازی با تاکید بر اینترنت نسل پنجم انجام گرفت. مقاله حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی-توسعهای است و از منظر روش گردآوری دادهها، یک پژوهشهای پیمایشی-مقطعی است. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل مدیران با سابقه شورای عالی فضای مجازی و در بخش کمی نیز شامل فعالان رسانه کشور است . برای تحلیل مصاحبههای تخصصی از روش تحلیل کیفی مضمون و دادههای حاصل از پرسشنامه نیز با روش حداقل مربعات جزئی تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد مضامین فراگیر مدل عبارتند از: عوامل بسترساز، عوامل فنی و عوامل مرتبط با رسانه. عوامل بسترساز خود شامل عوامل مدیریتی، قانونی و فرهنگی؛ عوامل فنی شامل عوامل فناوری و اینترنت نسل پنجم و در نهایت عوامل مرتبط با رسانه نیز عبارتند از: تعامل با رسانههای جدید، سیاستگذاری رسانه ملی، مسئولیت اجتماعی رسانه ملی و محتوای چندرسانهای فضای مجازی. همچنین یافتههای پژوهشی نشان داد، براساس مدل پژوهش، عوامل مدیریتی، قانونی، دانشی و فرهنگی بر سیاستگذاری رسانه ملی تاثیر دارند. از سوی دیگر اینترنت نسل پنج شرایط زمینهای را فراهم میسازد و مسئولیت اجتماعی رسانه ملی نیز یک عامل مداخلهگر است که بر تعامل با رسانههای جدید اثرگذارند. در نهایت با تعامل با رسانههای جدید میتوان به توسعه محتوای چندرسانهای فضای مجازی دست یافت
This article was done with the aim of designing a national media policy model on the audio and video content of virtual space with an emphasis on the fifth generation internet. The current article is an applied-developmental research in terms of its purpose, and it is a survey-cross-sectional research from the point of view of the data collection method. The community of participants in the qualitative section includes managers with experience of the Supreme Council of Virtual Space and in the quantitative section it also includes media activists of the country. To analyze the expert interviews, the qualitative analysis of the theme and the data from the questionnaire were also analyzed with the partial least squares method. The results showed that the overarching themes of the model are: foundational factors, technical factors, and media-related factors. The foundational factors include managerial, legal and cultural factors; Technical factors include technology factors and fifth generation internet and finally media-related factors include: interaction with new media, national media policy, social responsibility of national media and multimedia content of virtual space. Also, the research findings showed that, based on the research model, managerial, legal, scientific and cultural factors have an impact on national media policy making. On the other hand, the 5th generation internet provides basic conditions and the social responsibility of the national media is also an intervening factor that affects the interaction with new media. Finally, by interacting with new media, it is possible to develop the multimedia content of virtual space