بررسی نقش دانش بومی ذینفعان و مشارکت محلی در حفاظت پایدار از جنگل (مطالعه موردی: جنگلهای غرب استان گیلان)
محورهای موضوعی : جنگلها و منابع طبیعی
امیرحسین زمانی
1
,
ایرج حسن زاد ناورودی
2
,
علی امیدی
3
1 - دانشجوی دکتری، علوم و مهندسی جنگل- مدیریت جنگل، دانشگاه گیلان، صومعه سرا
2 - دانشیار، جنگلداری، دانشگاه گیلان، رشت
3 - مربی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، رشت
کلید واژه: حفاظت پایدار, دانش بومی, رفتار سازگار, مشارکت مردم محلی,
چکیده مقاله :
یکی از رویکردهای جلوگیری از آسیب و تخریب جنگلها، ارتقاء دانش و مشارکت مردم محلی است. در این تحقیق نقش دانش بومی ذینفعان و مشارکت مردم محلی در حفاظت پایدار جنگلهای غرب گیلان با تئوریهای سطوح قاعدهمند و رفتار برنامهریزیشده بررسی شد. جامعه آماری شامل ساکنان و جنگلنشینان بومی شهرستانهای صومعهسرا، فومن و شفت و کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان بودند. حجم نمونه از روش کوکران نامحدود محاسبه و 198 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. نمونهگیری از نوع تصادفی ساده و تحلیل دادهها با مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS 26 و Smart PLS 3 انجام شد. آزمون همبستگی رابطه مثبت معناداری بین متغیرهای مشارکت و دانش بومی با حفاظت پایدار نشان و این دو متغیر به میزان 661/0 و 377/0 قادر به پیشبینی حفاظت پایدار بودند. مدلسازی معادلات ساختاری مشخص نمود که تجربه تخریب جنگل از طریق مشارکت ضعیف مردم محلی و دانش بومی بر رفتار سازگار در حفاظت پایدار جنگل تأثیر غیرمستقیم دارد. مطابق با تئوری سطوح قاعدهمند، تمرکز جوامع بومی بر روی ارتقای دانش در کنار مشارکت در حفاظت از جنگلهای تخریب شده میتواند بهعنوان مفاهیم عینی و انتزاعی در جهت حفاظت از جنگلها مؤثر باشد. این مسئله همراستا با تئوری رفتار برنامهریزیشده که ایجاد نگرش مثبت در بین افراد بومی در قالب هنجارهای ذهنی است به کنترل رفتار مبتنی بر حفاظت پایدار میانجامد. نتایج این تحقیق میتواند در تغییر نگرش مدیران کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نسبت به اثربخشی دانش بومی و مسائل فرهنگی در حفاظت پایدار منابع طبیعی استفاده شود.
One of the approaches to prevent forests’ destruction is to improve the knowledge and participation of local people. In the present study, the role of indigenous knowledge of stakeholders and the participation of local people in the sustainable conservation of the west of Guilan forests were investigated using the theories of normative levels and planned behavior. The statistical population consisted of the residents and native forest dwellers of Sowme'eh Sara, Fuman, and Shaft cities, as well as the experts from General Department of Natural Resources and Watershed Management of Guilan. The sample amount was calculated using the unlimited Cochrane method, and 198 people responded to the questionnaire. The sampling method was simple random and for data analysis, structural equation modeling with SPSS 26 and Smart PLS 3 software were employed. The correlation test showed a significant positive relationship between participation and local knowledge variables with sustainable conservation and these two variables were able to predict sustainable conservation by 0.661 and 0.377, respectively. The structural equation modeling indicated that the experience of forest destruction through the weak participation of local people and indigenous knowledge has an indirect effect on adaptive behavior in sustainable forest conservation. According to the theory of normative levels, the focus of indigenous communities on the promotion of indigenous knowledge as an objective concept along with their focus on abstract concepts such as participation in the conservation of degraded forests can motivate protecting forests. This issue is accordance with the theory of planned behavior which creating a positive attitude among native people in the form of mental norms, lead to the control of behavior based on sustainable conservation. The results of the present research can be used to change the attitude of the general managers of the Natural Resources and Watershed Administration regarding the effectiveness of indigenous knowledge and cultural issues in the sustainable conservation of natural resources.