رابطه سبکهای فرزندپروری والدین با استرس ادراک شده دانشآموزان دخترپایه ششم شهر تبریز
محورهای موضوعی : Psychology
فاطمه حبیبی
1
,
نرگس پورطالب
2
1 - گروه روانشناسی، دانشگاه سراج، تبریز، ایران
2 - دانشگاه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
کلید واژه: استرس ادراک شده, فرزندپروری مقتدرانه, مستبدانه, سهل گیرانه ,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه سبکهای فرزندپروری والدین با استرس ادراک شده دانشآموزان دختر بود. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. بدین منظور از بین کلیه دانش¬آموزان دختر پایه ششم ناحیه یک شهر تبریز و والدین آنها، ۳۰۱ نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه کوهن( ۱۹۸۳) و پرسشنامه بامریند(۱۹۶۷) مورد آزمون قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که از میان سبکهای فرزندپروری والدین بین سبک فرزندپروری مقتدرانه با استرس ادراک شده در سطح معناداری( ۰۵/۰p<) رابطه منفی و معنیدار وجود دارد. و بین سبک فرزندپروری مستبدانه با استرس ادراک شده در سطح معنیداری(۰5/۰p<) رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. ولی بین سبک فرزندپروری سهل گیرانه با استرس ادراک شده رابطه معنیداری وجود ندارد. با توجه به یافته های بدست آمده و اهمیت سبکهای فرزندپروری والدین فراهم نمودن بستر مناسب برای آموزش سبکهای فرزندپروری به خانوادهها پیشنهاد میشود.
The purpose of this study was to determine the relationship between parents' parenting styles and the perceived stress of female students. The method of the current research was correlational. For this purpose, among all sixth grade female students in one district of Tabriz city and their parents, 301 were selected by random cluster sampling method and tested using Cohen's questionnaire (1983) and Bamrind's questionnaire (1967). Multiple regression test was used to analyze the data. The results of simultaneous regression analysis showed that among parenting styles of parents, there is a negative and significant relationship between authoritative parenting style and perceived stress at a significant level (p<0.05). And there is a positive and significant relationship between authoritarian parenting style and perceived stress at a significant level (p<0.05). But there is no significant relationship between permissive parenting style and perceived stress. According to the findings and the importance of parents' parenting styles, it is suggested to provide a suitable platform for teaching parenting styles to families