خلود در عذاب و شبهات آن از ديدگاه آیتالله جوادی آملی و مصباح یزدی
محورهای موضوعی : مطالعات حوزه فلسفه و حکمت اسلامینعیمه نجمینژاد 1 , یحیی نورمحمدی نجف آبادی 2
1 - دانشپژوه سطح 4 رشته حکمت متعالیه، جامعة الزهرا(س)، قم، ایران
2 - استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
کلید واژه: خلود, عذاب, نار, جوادی آملی, مصباح یزدی,
چکیده مقاله :
خلود در عذاب یکی از مسائل مربوط به معاد و کیفر الهی است که هر یک از اندیشمندان بهاقتضای مبانی فکری خود، در پی تبیین آن برآمدهاند. عدهیی به این قائل شدهاند که خلود در دوزخ، مساوی خلود در عذاب نیست و مخلدین در دوزخ، پس از اینکه مدتی عذاب میبینند، عذاب با طبع آنها سازگار شده و به عذب تبدیل میشود؛ در مقابل، بعضی معتقدند عذاب بهیچ عنوان برای مخلدین در دوزخ گوارا نخواهد شد. مسئلة این نوشتار بررسی دیدگاه آیتالله جوادی آملی و مصباح یزدی در اینباره و تبیین شبهات پیرامون آن با توجه به نظر ایندو اندیشمند است که بروش توصیفیـتحلیلی نگاشته شده است. یافتهها نشان میدهند که از نظر این اندیشمندان، خلود در عذاب امری قطعی است و کفار، منافقین و مشرکین معاند، تا ابد در عذاب خواهند بود؛ همچنین این مسئله با رحمت، عدل و حکمت الهی ناسازگار نیست.
Eternity in torment is one of the issues related to resurrection and divine punishment. Different thinkers have tried to explain it based on their own philosophical principles. Some have argued that eternity in Hell is not equivalent to eternity in torment, and those who are eternally in Hell, after enduring torment for some time, gradually get used to it and, thus, their suffering turns into pleasure. In contrast, some believe that torment will never be pleasant for those eternally in Hell. Following a descriptive-analytic method, this paper investigates the views of Ayatullah Javadi Amoli and Ayatullah Mesbah Yazdi in this regard and explains the related ambiguities based on their ideas. The findings demonstrate that both of them believe that eternity in torment is a certain affair; infidels, hypocrites, and defiant polytheists will suffer torment forever, and this issue is consistent with divine mercy, justice, and wisdom.