آزمون مدل ذهن آگاهی و ادراک از محیط کلاس با دلزدگی و آداب گریزی تحصیلی با نقش میانجی خردورزی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی و تحولی
مجید جعفری
1
,
عسکر آتش افروز
2
,
علیرضا حاجی یخچالی
3
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
کلید واژه: ذهن آگاهی, ادراک از محیط کلاس, خردورزی, دلزدگی تحصیلی, آداب گریزی تحصیلی,
چکیده مقاله :
عوامل مختلفی زمینهساز و یا مانع تحصیل و یادگیری هستند که بررسی آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل ذهنآگاهی و ادراک از محیط کلاس با دلزدگی و آدابگریزی تحصیلی با نقش میانجی خردورزی در دانشآموزان انجام شد. شرکتکنندگان شامل 600 دانشآموزان متوسطه دوم بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به مقیاسهای ذهنآگاهی (دروتمن و همکاران، 2018)، خِرد (آردلت، 2003)، آدابگریزی تحصیلی (اسپادافورا و ولک، 2021) و پرسشنامههای در این کلاس چه میگذرد (فراسر و همکاران، 1996)، دلزدگی تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) پاسخ دادند. نتایج حاکی از برازش مطلوب مدل با دادهها و معناداری اثر مستقیم ادراک از محیط کلاس بر خردورزی، دلزدگی و آدابگریزی تحصیلی، همچنین ذهنآگاهی بر خردورزی و آدابگریزی تحصیلی بود. اثر غیرمستقیم ذهنآگاهی و ادراک از محیط کلاس بر دلزدگی تحصیلی با نقش میانجی خردورزی نیز به لحاظ آماری معنادار بود. بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت به منظور کاهش دلزدگی و آدابگریزی تحصیلی دانشآموزان، باید به خردورزی ناشی از ادراک از محیط کلاس و ذهنآگاهی آنها توجه کرد.
There are various factors that create or hinder education and learning, which are of particular importance to investigate. Therefore, the current research was conducted with the aim of testing the model of mindfulness and perception of the classroom environment with boredom and academic incivility with the mediating role of wisdom in students. The participants included 600 second grade students who were selected by multi-stage cluster random sampling method, and to mindfulness questionnaires (Drotman & et al., 2018), What is going on in this class (Fraser & et al., 1996), Intelligence (Ardelt, 2003), academic boredom (Pekran & et al., 2005) and academic avoidance (Spadafora and Volk, 2021) answered. The results indicated a good fit of the model with the data and the significance of the direct effect of the perception of the classroom environment on wisdom, boredom, and academic incivility, as well as mindfulness on wisdom and academic incivility. The indirect effect of mindfulness and perception of the classroom environment on academic boredom with the mediating role of wisdom was also statistically significant. Based on this, it can be concluded that in order to reduce the boredom and academic incivility of students, it is necessary to pay attention to the wisdom resulting from the perception of the classroom environment and their mindfulness.