طراحی الگوی توسعه دانشعملیِ کاروران توسعه منابع انسانی
محورهای موضوعی : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانیعباس عباس پور 1 , مصطفی حسن زاده 2 , مرتضی طاهری 3 , میر علی سید نقوی 4
1 - استاد تمام گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 - استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
کلید واژه: توسعه, دانشعملی, کاروران, توسعه منابع انسانی,
چکیده مقاله :
شکاف بین نظریه و عمل همیشه مورد مناقشه نظریهپردازان و کاروران بوده است. کاروران توسعه منابع انسانی از زمان شکلگیری این رشته در رابطه با مشکل تئوریهای غیرعملی در زمینه سازمانی شکایت داشته و از سویی، محققان حوزه توسعه منابع انسانی نیز از عمل غیرتئوریک در این حوزه ابراز نگرانی کردهاند. از اینرو، دانشعملی موضوع است که به منظور حل این مساله مورد بررسی صاحبنظران قرار گرفته است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه دانشعملی کاروران توسعه منابع انسانی انجام شد. برای انجام پژوهش از روش کیفی و برای جمعآوری اطلاعات از راهبرد مصاحبه استفاده گردید. میدان مطالعه، تمامی کاروران توسعه منابع انسانی در نظام اداری کشور بودند که با استفاده از روش نموهگیری هدفمند و راهبرد نظری با 24 نفر از آنها مصاحبه نیمهساختیافته صورت گرفت. برای تحلیل اطلاعات از روش کدگذاری معنایی (باز و محوری) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که توسعه دانشعملی از یک الگوی چرخهای تبعیّت میکند که دارای شش گام اصلی است. این شش گام در دو محور صلی "دانستن" و "انجام دادن" قرار گرفتند. در محور دانستن سه گام دریافت، انطباقسازی و جستجو و در محور انجام دادن سه گام مشروعیتبخشی، بازآرایی و برگردان قرار دارد. توجه به این چرخه میتواند باعث توسعه فردی و سازمانی شده و سیستم اجتماعی علم و سیستم اجتماعی عمل را به هم نزدیکتر سازد و برونداد نهایی آن شکلگیری و توسعه دانشعملی برای کاربرد کاروران توسعه منابع انسانی در مواجهه با مشکلات و مسائل روزمره است.
The gap between theory and practice has always been a subject of debate among theorists and practitioners. Practitioners frequently critique the limited applicability of theory in real-world organizational settings, while researchers express concern over the perceived lack of theoretical grounding in Human Resource Development (HRD) practice. In response to this critical issue, actionable knowledge development has emerged as a key area of investigation. The present study aims to address this gap by proposing a model for the development of actionable knowledge among HRD practitioners. Employing a qualitative research approach, the research data were collected through semi-structured interviews with a sample of 24 HRD practitioners from Iran’s administrative system. To this end, thematic coding strategies (open and axial) were used to analyze the interview data. The findings revealed a cyclical model of actionable knowledge development, characterized by six key stages. These stages revolve around two axes: "knowing" and "doing." The "knowing" axis encompasses three stages: Receiving, adapting, and searching for knowledge. The "doing" axis, conversely, comprises three stages: Legitimizing, reconfiguring, and rendering knowledge into practice. By fostering attention to this cyclical model, individual and organizational development can be facilitated. Furthermore, this model has the potential to bridge the gap between the social system of science and the social system of practice, ultimately promoting the formation and application of practical knowledge for HRD practitioners to effectively address everyday challenges.