نقش میانجی ذهنیسازی و شفقت به خود در رابطه بین سبکهای دلبستگی با افکار خودکشی در نوجوانان
محورهای موضوعی : روانشناسی
لیلا حفاظی طرقبه
1
,
محمود نجفی
2
1 - گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 - گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
کلید واژه: ذهنیسازی, شفقت به خود, سبکهای دلبستگی, افکار خودکشی, نوجوانان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری ذهنیسازی و شفقت به خود در رابطه میان سبکهای دلبستگی و افکار خودکشی در نوجوانان انجام شد. این مطالعه به روش توصیفی-همبستگی (از نوع معادلات ساختاری) صورت گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای دوره دوم متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از بین آنها 325 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند.به منظور سنجش متغیر های پژوهش از پرسشــنامه سبک های دلبستگی، پرسشـنامه افـکار خودکشـی، مقیاس کنــشوری تأملــی، پرسشنامه شفقت به خود نوجوانان استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS25 ، AMOS24 استفاده شد. یافتهها نشان داد که سبکهای دلبستگی با افکارخودکشی رابطه مستقیم و معناداری دارد. همچنین اثر غیر مستقیم ذهنیسازی و شفقت به خود در رابطه بین سبک های دلبستگی و افکار خودکشی معنادار بود که حاکی ازآن است ذهنیسازی و شفقت به خود در رابطه بین سبک های دلبستگی و افکار خودکشی نقش میانجی دارد و طبق نتایج میتوان اظهار کرد که دلبستگی ایمن، از طریق تقویت ذهنیسازی و افزایش شفقت به خود، میتواند به کاهش افکار خودکشی کمک کند. این یافتهها تأکید میکند که مداخلات روانشناختی که به بهبود ظرفیت ذهنیسازی و افزایش شفقت به خود تأکید دارد، میتواند در مدیریت افکار خودکشی در نوجوانان مؤثر باشد.
The present study aimed to investigate the mediating role of mentalization and self-compassion in the relationship between attachment styles and suicidal thoughts among adolescents. This research was conducted using a descriptive-correlational method (structural equation modeling). The statistical population included all girle and boy high school students in the second grade in Mashhad during the ( 2023-2024) academic year. A total of 325 students were selected as the sample using a multi-stage cluster random sampling method. To measure the research variables, the Attachment Styles Questionnaire, Beck's Suicidal Ideation Scale, the Reflective Functioning Questionnaire, and the Adolescent Self-Compassion Questionnaire were used. Data were analyzed using SPSS25 and AMOS24 software. The findings revealed a direct and significant relationship between attachment styles and suicidal thoughts. Additionally,mentalization and self-compassion acted as mediators in the relationship between attachment styles and suicidal thoughts, with their indirect effects being significant. The results suggest that secure attachment, through enhancing mentalization and increasing self-compassion, can help reduce suicidal thoughts. These findings underscore the importance of psychological interventions that focus on improving mentalization capacity and increasing self-compassion in managing suicidal thoughts among adolescents