پیش بینی اختلال اضطراب اجتماعی بر اساس ناگویی هیجانی و راهبرد های کنترل فکر با میانجی گری انعطاف پذیری شناختی در دانشجویان
محورهای موضوعی : روانشناسی
زهرا زالی
1
,
زینب زالی
2
,
زهره رافضی
3
1 - گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
3 - گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
کلید واژه: اضطراب اجتماعی, انعطاف پذیری شناختی, دانشجویان, راهبردهای کنترل فکر, ناگویی هیجانی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر پیش بینی اختلال اضطراب اجتماعی براساس ناگویی هیجانی و راهبردهای کنترل فکر با میانجی گری انعطاف پذیری شناختی دردانشجویان بود. روش این مطالعۀ توصیفی، مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری آن دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 1402-1401بودند که با روش نمونه گیری دردسترس 331 نفر نمونه انتخاب شد. شرکت کنندگان مقیاس اضطراب اجتماعی لیبویتز، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو، پرسشنامة کنترل فکر و پرسشنامة انعطافپذیریشناختی را تکمیل کردند. داده ها با نرم افزارهای SPSS-26 و AMOS-23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان دادکه مدل پیشنهادی برازش مطاوبی داشت مسیرهای مستقیم و غیر مستقیم در مدل معنادار بودند راهبردهای ارزیابی مجدد و حواسپرتی کنترل فکر، با انعطافپذیری شناختی رابطۀ مثبت و معنادار، امّا راهبردهای نگرانی و تنبیه کنترل فکر و ناگوییهیجانی با انعطافپذیری شناختی رابطۀ منفی و معنادار همچنین انعطاف پذیریشناختی با اضطراب اجتماعی رابطۀ منفی و معنادار داشت. انعطافپذیری شناختی نقش واسطهای مثبت و معناداری در ارتباط بین ناگویی هیجانی، راهبردهای نگرانی و تنبیه کنترل فکر، و نقش واسطهای منفی و معناداری در ارتباط بین راهبردهای حواسپرتی و ارزیابی مجدد کنترل فکر با اضطراب اجتماعی ایفا کرد. همچنین نتایج نشان داد که درصد قابل توجهی از واریانس اضطراب اجتماعی به وسیلۀ انعطاف پذیری شناختی قابل تبیین است. بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که ناگویی هیجانی و راهبردهای کنترل فکر با میانجی گری انعطاف پذیریشناختی می توانند اختلال اضطراب اجتماعی در دانشجویان را پیشبینی کنند بنایراین توجه به تعامل این عوامل با یکدیگر در برنامه های مداخله ای برای کاهش اضطراب اجتماعی ضرروی است.
The aim of this study was to predict social anxiety disorder based on alexithymia and thought control strategies with the mediation of cognitive flexibility in students. The method of this descriptive study was structural equation modeling.The statistical population was the undergraduate students of Zanjan University in the academic year 2022-2023,and 331 people were selected by the available sampling method.The participants completed the LSAS-S R,T A S, TCQ and CFI. Data were analyzed by SPSS-26 and AMOS-23 software.The results showed that the proposed model had a good fit, the direct and indirect paths in the model were significant, the strategies of reappraisal and distraction of thought control,with cognitive flexibility had a positive and significant relationship,but the strategies of worry and punishment thought control and alexithymia had a negative and significant relationship with cognitive flexibilityand cognitive flexibility had a negative and significant relationship with social anxiety. Cognitive flexibility played a positive and significant mediating role in the relationship between alexithymia,worry and punishment strategies of thought control,and a negative and significant mediating role in the relationship between distraction and reappraisal with social anxiety.Also, a significant percentage of the variance of social anxiety can be explained by cognitive flexibility.It can be concluded that alexithymia and thought control strategies with the mediation of cognitive flexibility can predict social anxiety disorder in students,Therefore, it is important to pay attention to the interaction of these factors with each other in intervention programs to reduce social anxiety.