فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی : مفهوم،کارکرد و فرایند
محورهای موضوعی :
1 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد
کلید واژه: فلسفه تطبیقی, فلسفه تعلیم و تربیت, فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی, مفهوم, کارکرد, فرایند ,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر صورتبندی و معرفی (فلسفه تعلیم و تربیت طبیقی) به عنوان یکی از شاخههای رشته فلسفه تعلیم و تربیت میشود. برای این هدف از روش تحلیل مفهومی (تفسیر مفهوم، مفهوم سازی، و ارزیابی مفهوم مفهوم) استفاده شده است. بر این اساس، ابتدا مفهوم، سپس کارکرد و آنگاه فرآیند فلسفه تعلیم و تربیت تعبیر و بیان شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی به معنای تامل فلسفی درباره تعلیم و تربیت با نگاه تبیقی است. کارکرد این فلسفه نزدیک به فلسفههای حاکم بر نظامهای تعلیم و تربیت میشود. فرآیند فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی نیز شامل انتخاب، شناخت، مقایسه، و ایجاد است . در بخش پایانی مقاله پیشنهاد تاسیس شاخه فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی ارائه شده است.
هدف تحقیق حاضر صورتبندی و معرفی (فلسفه تعلیم و تربیت طبیقی) به عنوان یکی از شاخههای رشته فلسفه تعلیم و تربیت میشود. برای این هدف از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است. بر این اساس، ابتدا مفهوم، سپس کارکرد و آنگاه فرآیند فلسفه تعلیم و تربیت تعبیر و بیان شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی به معنای تامل فلسفی درباره تعلیم و تربیت با نگاه تبیقی است. کارکرد این فلسفه نزدیک به فلسفههای حاکم بر نظامهای تعلیم و تربیت میشود. فرآیند فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی نیز شامل انتخاب، شناخت، مقایسه، و ایجاد است . در بخش پایانی مقاله پیشنهاد تاسیس شاخه فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی ارائه شده است.
هدف پژوهش حاضر، تعریف و معرفی «فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی» به عنوان یکی از شاخههای رشته فلسفه آموزش و پرورش است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مفهومی (تفسیر مفاهیم، مفهومسازی و ارزیابی ساختار مفاهیم) استفاده شده است. بر این اساس، ابتدا مفهوم تعریف میشود، سپس کارکردهای آن تشریح میگردد و در نهایت فرآیند فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی تبیین میگردد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی به تأمل فلسفی در مورد آموزش و پرورش از منظر تطبیقی اشاره دارد. کارکرد این فلسفه، نزدیک کردن فلسفههای تربیتی غالب در نظامهای آموزشی مختلف به یکدیگر است. فرآیند فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی شامل انتخاب، شناخت، مقایسه و ترکیب است. در بخش پایانی مقاله، پیشنهادی برای تأسیس شاخهای از فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی ارائه شده است.
هدف پژوهش حاضر، تعریف و معرفی «فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی» است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است. بر این اساس، ابتدا مفهوم تعریف میشود، سپس کارکردهای آن تشریح میگردد و در نهایت فرآیند فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی تبیین میگردد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی به تأمل فلسفی در مورد آموزش و پرورش از منظر تطبیقی اشاره دارد. کارکرد این فلسفه، نزدیک کردن فلسفههای تربیتی غالب در نظامهای آموزشی مختلف به یکدیگر است. فرآیند فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی شامل انتخاب، شناخت، مقایسه و ترکیب است.