تأثیر تحصیلات عالی برهویت اجتماعی زنان درآینده (رویکرد آینده پژوهی- روش تحقیق لایهای علی)
محورهای موضوعی :
ندا خداکرمیان گیلان
1
,
محسن نیازی
2
1 - دانشگاه کاشان
2 - گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان
کلید واژه: واژگان کلیدی: آیندهپژوهی, هویت اجتماعی, زنان, تحلیلتم, مراکز آموزش عالی. ,
چکیده مقاله :
آیندهپژوهی شامل مجموعه تلاشهایی است که با جستجوی منابع، الگوها، و عوامل تغییر یا ثبات، به تجسم آیندههای بالقوه و برنامهریزی برای آنها میپردازد. آیندهپژوهی بازتابدهنده چگونگی زایش واقعیت «فردا» از دل تغییر «امروز» است. توسعه مراکز آموزش عالی، تقاضا و رقابت را برای حضور زنان در دانشگاه و تحول هویت اجتماعی آنان فراهم میسازد. نهاد دانشگاه باعث شده که بازاندیشی در هویت زنان صورت گیرد و هویت آنان دائماً در حال ساخته شدن است. هدف این پژوهش، آینده پژوهی تحول هویت اجتماعی زنان در نهاد دانشگاه است که تا کنون پژوهشی در این زمینه صورت نگرفته است. لذا به لحاظ موضوعی و رویکرد حاکم بر آن نوآورانه است. جامعهی آماری پژوهش خبرگان حوزه جامعهشناسی و کارمندان دانشگاه بود. حجم نمونه 18 نفر و ابزار گردآوری دادههای مصاحبه بودند. بعد از پیادهسازی مصاحبهها به کمک روش تحلیل تماتیک، تمهای اصلی و فرعی مصاحبهها استخراج گردید و سپس با کاربست تحلیل لایهای علی، مولفهها و ابعاد آنها در 4 سطح لیتانی، علل اجتماعی، گفتمان و اسطوره شناسایی شدند. یافتههای پژوهش با استفاده از این 4 سطح نشان میدهند فضای دانشگاه باعث شده که زنان به طور مداوم به بازاندیشی در هویت خود بپردازند و این امر در آینده هم ادامه دارد. زنان با استفاده از گفتمانهای مختلف در برابر نابرابری که بین زن و مرد وجود دارد، مقاومت میکنند و با ادامه مقاومت آنان، در آینده برابری زن و مرد تبدیل به امری عادی میشود. در دانشگاه ساختارهای معنایی زنان تغییر کرده و زنان فعالیت خود را در عرصه اجتماعی افزایش میدهند که در این امر فرآیند مدرنیته تاثیر زیادی داشته است.
Abstract Foresight involves a set of endeavors that, by searching for resources, patterns, and factors of change or stability, visualize potential futures and plan for them. Foresight reflects how the reality of "tomorrow" is born from the changes of "today." The expansion of higher education institutions has created demand and competition for women's presence in universities and transformed their social identity. The institution of the university has caused women to rethink their identities, and their identities are constantly being constructed. The aim of this research is to forecast the transformation of women's social identity within the university institution, an area that has not been previously researched. Therefore, it is innovative in terms of its subject matter and the approach adopted. The statistical population of the research consisted of experts in sociology and university employees. The sample size was 18 people, and the data collection tool was interviews. After transcribing the interviews, the main and sub-themes of the interviews were extracted using thematic analysis, and then, by applying causal layered analysis, their components and dimensions were identified at four levels: litany, social causes, discourse, and myth. The findings of the research using these four levels show that the university environment has caused women to constantly rethink their identities, and this will continue in the future. Women resist the inequality between men and women using various discourses, and with their continued resistance, equality between men and women will become a normal matter in the future. In the university, women's semantic structures have changed, and women have increased their activities in the social sphere, in the process of modernization has had a significant impact.