تحلیل راهبردهای مؤثر بر توسعهی صنعت گردشگری در شهر همدان با استفاده از مدل SWOT
محورهای موضوعی :
ابراهیم مولوی
1
,
الناز ابراهیمی پورفر
2
,
مهسا زنده پاک
3
1 - دانشیار، گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
3 - دانشجوی کارشناسی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
کلید واژه: تحلیل فضایی, صنعت گردشگری, توسعه گردشگری, تحلیل SWOT.,
چکیده مقاله :
گسترش شتابان شهرها و افزايش بیرویه جمعيت موجب بروز مشکلات متعددي شده است؛ لذا گردشگري شهري بهویژه براي کشورهاي درحالتوسعه از جمله ايران يک مزيت اقتصادي است تا از طريق آن بتوان فرآيند توسعه را تسريع بخشید. با عنايت به اينکه شهر همدان مي¬تواند يکي از کانون¬هاي جاذب گردشگران بهحساب آيد، پژوهش حاضر با هدف بررسي، شناخت، تجزیه و تحلیل پارامترهاي مؤثر در توسعه گردشگری شهري، تجزیهوتحلیل نقاط قوت و ضعف، فرصت¬ها و تهديدهاي گردشگري و ارائه راهکارها و راهبردهاي توسعه در جهت ارتقاء وضعيت صنعت گردشگري شهر همدان انجام شده است. روش تحقيق در اين پژوهش ترکيبي از روش¬هاي ميداني و تحليلي است. در فاز اول فرضیات و گویههای پژوهش در قالب پرسشنامه بین 355 نفر از گردشگران توزیع شد و همبستگی آنها با استفاده از آزمون اسپیرمن در نرمافزار SPSS تحلیل شد. روایی پرسشنامه صوری بوده و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برای گویههای فرض اول 7/0، گویههای فرض دوم 68/0 و گویههای فرض سوم 73/0 محاسبه شده است. نتایج حاکی از آن است که بین توسعه صنعت گردشگری همدان و گویههای فرض اول رابطه معناداری وجود ندارد و همچنین فرض سوم پژوهش مبنی بر پایین بودن میزان رضایتمندی گردشگران شهری همدان از خدمات ارائهشده رد میشود؛ اما فرض دوم پژوهش مبنی بر رابطه معنادار بین یکپارچگی سازمانهای گردشگری و توسعه گردشگری شهر همدان مورد تأیید قرار میگیرد. در فاز دوم پژوهش برای ارائه راهبردهای ارتقاء وضعیت گردشگری شهر همدان از تحلیل SWOT و ماتریس عوامل داخلی و خارجی استفاده شد و در ادامه با استفاده از روش QSPM راهبردها اولویت بندی شدند. نتایج نشان می دهد جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت تقویت زیرساخت های اقامتی، رفاهی و استفاده از ظرفیت های غنی تاریخی، فرهنگی و جاذبه های طبیعی از جمله مهم ترین راهبردهای ارتقاء صنعت گردشگری همدان به شمار می رود.
The rapid expansion of cities and uncontrolled population growth have led to numerous challenges. Therefore, urban tourism, especially in developing countries like Iran, presents an economic advantage that can accelerate the development process. Given that the city of Hamedan holds significant potential as a major tourist attraction, this study aims to investigate, identify, and analyze the factors influencing urban tourism development, assess the strengths, weaknesses, opportunities, and threats (SWOT) in tourism, and propose strategies to enhance the tourism industry in Hamedan. The research methodology in this study combines both field and analytical approaches. In the first phase, research hypotheses and indicators were distributed via questionnaires among 355 tourists, and their correlations were analyzed using Spearman's rank correlation test in SPSS software. The questionnaire's validity was established as face validity, and reliability was assessed using Cronbach's alpha, resulting in values of 0.70 for the first hypothesis, 0.68 for the second, and 0.73 for the third. The results revealed no significant relationship between the development of Hamedan's tourism industry and the indicators of the first hypothesis. Additionally, the third hypothesis, suggesting low satisfaction among tourists with urban services in Hamedan, was rejected. However, the second hypothesis, which posited a significant relationship between the integration of tourism organizations and the development of Hamedan’s tourism, was confirmed. In the second phase, the SWOT analysis and the internal-external factors matrix (IEFM) were used to propose strategies for improving tourism industry in Hamedan. Subsequently, the strategies were prioritized using the QSPM method. The results indicate that attracting private sector investments to enhance accommodation and recreational infrastructure and leveraging the city’s rich historical, cultural, and natural attractions are among the most significant strategies for advancing Hamedan’s tourism industry.