استراتژی ها و راهکارهای برنامه ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین غیر قطعی
محورهای موضوعی :حمید رضا مسعودی 1 , محمد ياسر باغستاني 2
1 - دانشگاه پیام نور کرج
2 - دانشگاه پیام نور کرج
کلید واژه: استراتژی ها, برنامه ریزی, تولید ادغامی, زنجیره تامین غیر قطعی.,
چکیده مقاله :
در جهان امروز و شرایط اقتصادی خاص آن، سازمان ها به تنهائی نمی توانند بر تغییرات غیرقابل پیش بینی در انتظارات مشتریان یا حمله رقبا به بازار فایق آیند. گسترش بازارها و محصولات، رقابت ها را از سطح بین شرکت ها به سطح بین زنجیره های تأمین کشانده و تمرکز بر بهبود عملکرد این زنجیره ها، تنها مسیر دستیابی به مزیت رقابتی در بازار جهانی کسب و کار امروزه است. زنجیره تامین شبکه ای از تسهیلات و مراکز توزیع است که وظایف تهیه و تدارک مواد خام، تبدیل آن به محصولات نهایی و واسطهای و توزیع این محصولات نهایی به مشتریان را انجام میدهد. امروزه شرکتها نیازمندند تا یکپارچگی منظمی را در تمام فرایندهای تولیدی- از ماده خام تا مصرف کننده نهایی – ایجاد کنند. برنامه ریزی تولید یکی از ارکان غیر قابل تفکیک در امر تولید است. با پیچیده تر شدن شرایط تولید، برنامه¬ریزی کلی تولید نقش بسزایی در موفقیت شرکت¬ها ی تولیدی ایفا می¬نماید. یکی از واقعیت¬های غیرقابل انکار در زنجیره تامین ، عدم قطعیت است. عدم قطعیت موجود در زنجیره تأمین ،همواره اثرات نامطلوبی نظیر تأخیر، ناتمام ماندن سفارشات و تحمیل هزینه¬های اضافی بر سیستم تولیدی می¬گذارد. بنابراین یکی از اهداف مهم برنامه¬ریزی کلی تولید، تعمیم برنامه¬ریزی متمرکز از یک شرکت منفرد به تمامی موجودیت¬های زنجیره تأمین و در نظر گرفتن توأمان همگی فاکتورهای موثر در تولید می-باشد به نحوی که برنامه تهیه شده توانایی پاسخگوئی به عدم قطعیت¬های موجود را داشته باشد. مهمترین چالش رو در روی برنامه¬ریزی تولید، شناسایی عدم قطعیت¬ها و انتخاب رویکرد مناسب در مواجهه با این پدیده است. در این مقاله سعی بر آن است، ضمن بیان پیشینه و مبانی نظری برنامه ریزی تولید و تولید ادغامی به بررسی استراتژی ها و راهکارهای برنامه ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین غیر قطعی در شرکتها می پردازد.
In today's world and its particular economic conditions, organizations alone can not cope with unpredictable changes in customer expectations or competitors' attack on the market. The expansion of markets and products has shifted competition from company to level between supply chains, and focusing on improving the performance of these chains is the only way to gain a competitive advantage in today's global business market.
Supply chain is a network of facilities and distribution centers that perform the tasks of preparing and supplying raw materials, converting them into final products and intermediaries and distributing these final products to customers. Companies today need to create orderly integration in all production processes - from raw material to the final consumer.
Production planning is one of the inseparable pillars of production. As production conditions become more complex, overall production planning plays an important role in the success of manufacturing companies. One of the undeniable facts in the supply chain is uncertainty.
Uncertainty in the supply chain always has adverse effects such as delays, incomplete orders and imposing additional costs on the production system. Therefore, one of the important goals of general production planning is to generalize centralized planning from a single company to all supply chain entities and to consider all factors affecting production in such a way that the prepared program is able to respond to the lack of Have available certainties.
The most important challenge facing production planning is identifying uncertainties and choosing the right approach to deal with this phenomenon. In this article, while stating the background and theoretical foundations of production planning and integrated production, it tries to examine the strategies and strategies of integrated production planning in the uncertain supply chain in companies.