ارائه الگوی مفهومی هوشمندی رقابتی در هتل¬ها و صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتلهای استان آذربایجان شرقی)
محورهای موضوعی :امید روحانی 1 , سیروس فخیمی آذر 2 , منیژه دیزجی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلام ی، تبریز، ایران،
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - دانشیار، گروه اقتصاد، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلام ی، تبریز، ایران،
کلید واژه: واژههاي كليدي: پیامدهای هوشمندی رقابتی, پیشرانهای هوش رقابتی, راهبردها, داده بنیاد, صنعت هتلداری.,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: هوش رقابتی، با جمعآوری و استفاده از اطلاعات در مورد رقبا، مشتریان، تأمینکنندگان و صنایع رقیب، توان پشتیبانی از فرایند تصمیمگیری برای افزایش رقابت سازمانی را دارد. هدف پژوهش، طراحي و تدوين الگوی مفهومي هوش رقابتی در واحدهای اقامتی و صنعت هتلداری است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعهای-کاربردی بوده و به روش داده بنیاد با رویکرد استراس کوربین انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش، کليه مدیران هتلهای 5، 4 و 3 ستاره تاپ استان آذربایجان شرقی و اعضای هیئت علمی دانشگاه بودند. روش گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده و برای تحلیل دادهها از نرم افزار مکس کیو دی ای استفاده شده است. یافتهها: الگوی مفهومی نشان داد که عوامل علّی مؤثر بر ایجاد هوش رقابتی در صنعت هتلداری،عبارت از "دیدهبانی هتلها، مدیریت ارتباط مشتریان و نیازسنجی" بوده و نتایج حاصل از کدگذاری انتخابی نشان داد که عوامل "ایجاد فرایند سیستماتیک در مدیریت هتل" و "کاهش تقابل و ایجاد هم افزایی" به عنوان مقوله محوری محسوب می¬¬گردند. نتیجهگیری: پیاده¬سازی و استفاده متعاقب از هوشمندی رقابتی در صنعت گردشگری، سبب رشد در موقعیت رقابتی تجارت میشود که این امر نیازمند توجه به عوامل موثر شناسایی شده است.
Omid Rouhani Sirus FakhimiAzar Monireh Dizaji Abstract Background/Objective: competitive intelligence, by collecting and using information about competitors, customers, suppliers and competing industries, has the ability to support the decision-making process to increase organizational competitiveness. The purpose of the research is to design and compile a conceptual model of competitive intelligence in accommodation units and the hotel industry. Method: The current research is developmental-applicative in terms of its purpose and was conducted using the foundation data method with the Strauss-Corbin approach. The participants of this research were all the managers of 5, 4 and 3 star hotels in East Azarbaijan province and university faculty members. The method of data collection was semi-structured interview. MaXQDA software was used for data analysis. Findings: The conceptual model showed that the causal factors affecting the creation of competitive intelligence in the hotel industry are hotel monitoring, customer relationship management, and needs assessment. The results of the selective coding showed that the factor of creating a systematic process in hotel management and reducing confrontation and creating synergy are the central categories. Conclusion: The implementation and use of competitive intelligence in the tourism industry causes growth in the competitive position of business, which requires attention to the identified effective factors.