بررسی تأثیر جهتگیریهای اخلاقی- باوری مشتریان بر روی ترجیحات آنها نسبت به اخذ تسهیلات (تحلیل تجربی در بانکداری ایران)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
آزاده جعفری کارگر
1
,
ابوالقاسم توحیدی نیا
2
,
حمید ابریشمی
3
1 - دانشجوی دکتری، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران، پردیس البرز، تهران، ایران
2 - استادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - استاد دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: ادراک از ربا, اخذ عوامل اخلاقی- باوری, قرض الحسنه, دسترسی آسان به بانک, اعتماد به بانک و اعتبار بانک,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش عبارت است از بررسی تاثیر جهت گیری های اخلاقی-باوری مشتریان بر روی ترجیحات آنها نسبت به اخذ تسهیلات (تحلیل تجربی در بانکداری ایران). در این پژوهش تأکید بر تسهیلات قرض الحسنه است. در واقع روح حاکم بر قرض الحسنه بیش از آنکه متاثر از مسایل اقتصادی باشد متاثر از مسایل اخلاقی است. به عبارت دیگر می توان گفت قرض الحسنه یک عمل اخلاقی است که دارای تاثیرات اقتصادی و فردی اجتماعی و نیز اخروی می باشد. این پژوهش کاربردی و از نوع کمی می باشد. جامعه آماری این پژوهش تمام افرادی هستند که حداقل یکبار تسهیلات بانکی دریافت نموده اند و تعداد نمونه آماری در این پژوهش 441 نفر می باشد. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته بعد از تایید روایی و پایایی استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تکنیکِ رگرسیون لُجستیک در این پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که اولا؛ آگاهی و ادراک از ربا با جهت گیری های اخلاقی-باوری ارتباط معناداری دارد. ثانیا؛ بین متغیرهای اخلاقی - باوری، آگاهی و درک صحیح ربا، اعتماد به بانک و اعتبار بانک با ترجیح مشتریان برای اخذ تسهیلات قرض الحسنه بانکی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ثالثا؛ متغیرهای جنسیت، شغل و تحصیلات رابطه مثبت و معناداری با ادارک از ربا دارد. بر این اساس می توان این طور نتیجه گیری کرد که مشتریان بانکی با آگاهی نسبت به ربا و مسائل اخلاقی- باوری نسبت به اخذ تسهیلات قرض الحسنه و غیر قرض الحسنه و دریافت تسهیلات بانکی اقدام میکنند.
The main goal of this research is to investigate the effect of customers' moral-belief orientations on their preferences for obtaining facilities (experimental analysis in Iranian banking). In this research, the emphasis is on Qarz al-Hasaneh facilities. In fact, the spirit governing Qarz al-Hasaneh is more influenced by moral issues than by economic issues. In other words, it can be said that Qarz al-Hasaneh is a moral act that has economic, personal, social and otherworldly effects. This research is practical and quantitative. The statistical population of this research is all people who have received bank facilities at least once and the number of statistical sample in this research is 441 people. In this research, a researcher-made questionnaire was used after confirming the validity and reliability. Logistic regression technique was used for data analysis in this research. The results of the research are as follows: First, awareness and perception of usury has a significant relationship with ethical-belief orientations. Second, there is a positive and meaningful relationship between moral-belief issues, awareness and correct understanding of usury, trust in the bank and bank credit with the preference of customers to obtain bank loan facilities. Third, the variables of gender, occupation and education have a positive and significant relationship with the perception of usury. Based on this, it can be concluded that bank customers are aware of usury and moral-belief issues in obtaining Qarz al-Hasaneh and non-Qarz al-Hasaneh loans and receiving bank facilities.