رابطۀ خودشناسی و نیازهای اساسی روانشناختی با خودتنظیمی هیجانی و یادگیری
محورهای موضوعی :ندا فرجی 1 , مسعود غلامعلی لواسانی 2 , شیوا خلیلی 3
1 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
3 - گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
کلید واژه: نیازهای اساسی روان شناختی, خودشناسی, خودتنظیمی یادگیری, خود تنظیمی هیجانی.,
چکیده مقاله :
این پژوهش در پی یافتن عوامل اثرگذار بر خودتنظیمی یادگیری و هیجانی و رابطة آن با نیازهای اساسی روانشناختی و خودشناسی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران است. پژوهش از نوع همبستگی بوده و 230 دانشجو (121مرد و 109زن) به روش نمونه گیری طبقهبندیشده تصادفی برگزیده شدند آزمودنیها مقیاس های نیازهای بنیادی روانشناختی و خودشناسی انسجامی و پرسشنامه های تنظیم شناختی هیجان و راهبردهای خود انگیخته یادگیری را تکمیل نمودند. یافته های پژوهش نشان داد که برآورده شدن نیازهای بنیادی روانشناختی با بهکارگیری راهبردهای سازش یافته تنظیم شناختی هیجان، همبستگی مثبت و با بهکارگیری راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان رابطة منفی و با خودتنظیمی یادگیری، همبستگی مثبت معنادار دارد. در رابطة میان نیازهای اساسی روانشناختی و خودتنظیمی یادگیری، خودشناسی نقش میانجی ندارد اما نتایج تحلیل مسیر نشان داد که در رابطه میان نیازهای اساسی روانشناختی و خودتنظیمی هیجانی، خودشناسی نقش میانجی دارد.
The aim of this research was to examine the potential effects of self-knowledge in the relationship between basic psychological needs and learning and emotional self-regulation. Through carrying out a correlational study, 230 students were selected via random classification sampling The tools included Basic Psychological Needs Scale, Integrative Self-Knowledge Scale, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), and Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Performance questionnaire and data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis. Findings revealed a significant positive correlation between basic psychological needs with self-regulation learning and cognitive emotion regulation strategies. As substantiated through path analysis, the relationship between basic psychological needs and cognitive emotion regulation strategies was moderated by self-knowledge.