واکاوی ماهیت نکاح دائم از منظر فقه اسلامی و حقوق ایران
محورهای موضوعی : Ethics and Islamic Educationجواد جعفری ندوشن 1 , علی تولایی 2 , سید جعفر هاشمی باجگانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه حقوق، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - دانشیار، گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
3 - استادیار، گروه حقوق، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، ،میبد، ایران
کلید واژه: ماهیت نکاح, ازدواج دائم, عقد معاوضی, امور توقیفی, عقد غیر معاوضی, اخلاق.,
چکیده مقاله :
تحلیل مبنایی و ماهیتی نکاح دائم از منظر فقهی و حقوقی و اخلاقی دارای اهمیت و ثمره های علمی و کاربردی است. تشخیص مقتضای ذات عقد و تاثیر شرط خلاف آن،حق حبس زوجه،تمیکن،انفاق،فوت زوج در اثنای مدت ونقش مهر در نکاح دائم منوط به تشخیص ماهیت این عقد است لیکن قانون مدنی یا سایر قوانین خاص، در مورد ماهیت نکاح دائم مقرره ای ندارند. از واکاوی و تتبع در نظرات فقهی و حقوقی و توجه به بعد اخلاقی و روحانی نکاح دائم، دو رویکرد اساسی در خصوص ماهیت نکاح دائم به دست می آید. رویکرد اول، ماهیت نکاح دائم را معاوضی دانسته و رویکرد دوم، ماهیت آن را غیر معاوضی می داند لیکن فقها و حقوقدانان در ارائه نظر بر اساس این دو رویکرد نیز اختلاف نظر داشته و مبانی و تفسیر متفاوتی را انتخاب نموده اند. در این مقاله با روش تحلیلی ـ توصیفی سعی گردیده است مبانی اخلاقی و فتاوای فقهی و دکترین حقوقی در این زمینه تشریح،تبیین و تحلیل گردیده و در نهایت نظریه مختار یا تحلیل مورد نظر ارائه گردد. یافتۀ این پژوهش آشکار خواهد کرد که نکاح دائم عقدی غیر معاوضی و با احکام و شرایط توقیفی می باشد.
Analyzing the basis and nature of permanent marriage from a jurisprudential, legal and ethical point of view has scientific and practical importance and fruits. Determining the necessity of the nature of the contract and the effect of the condition contrary to it, the right to imprison the wife, support, alimony, the death of the spouse during the period and the role of the dowry in a permanent marriage depend on the recognition of the nature of this contract However, the civil law or other special laws do not have regulations on the nature of permanent marriage. From the analysis and analysis of jurisprudential and legal opinions and paying attention to the moral and spiritual dimension of permanent marriage, two basic approaches regarding the nature of permanent marriage can be obtained. The first approach considers the nature of permanent marriage to be exchange and the second approach considers its nature to be non-compensatory However, jurists and jurists have also differed in presenting opinions based on these two approaches and have chosen different bases and interpretations. In this article, with analytical-descriptive method, Moral foundations and jurisprudential fatwas and legal doctrines have been described, explained and analyzed in this field, and finally, the theory of Mukhtar or the desired analysis has been presented. The findings of this research will reveal that permanent marriage is a non-reciprocal contract with binding rules and conditions.