بررسی نظریه های ابزار گرایی و نظریههای اخلاقی در حقوق کیفری ایران
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
جلال محمد ملا
1
,
سید مهدی صالحی
2
,
رضا نیک خواه سرنقی
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه حقوق خصوصي، دانشکده ادبيات وعلوم انساني، دانشگاه اروميه، ارومیه، ایران
2 - استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
3 - استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
کلید واژه: نظریههای اخلاقی, حقوق کیفری, ابزارگرایی, حقوق ایران,
چکیده مقاله :
یکی از مباحث مهم و اساسی در حوزهی حقوق خصوصاً حقوق کیفری بررسی نقش و تأثیر نظریههای ابزارگرایی و نظریههای اخلاقی میباشد. از جمله اینکه ارتباط میان نظریههای اخلاقی همچون وظیفهگرایی، فضیلتگرایی و فایدهگرایی با اصول و مبانی حقوق کیفری ایران چه میباشد؟ تحقیق حاضر نشان میدهد که حقوق کیفری ایران، بهویژه در مباحث جرمانگاری، مسئولیت کیفری و مجازات، بهشکل گستردهای تحت تأثیر این نظریهها قرار دارد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تلفیق اصول اخلاقی با حقوق کیفری در ایران به یک سیستم حقوقی پیچیده و انعطافپذیر منجر شده است که بهطور همزمان از رویکردهای متفاوت بهره میبرد. تحقیق حاضر، به روش توصیفی تحلیلی به مسئله پرداخته و پیشنهاداتی برای بهبود و توسعه نظام حقوقی ایران از طریق بهکارگیری مؤثرتر نظریههای اخلاقی ارائه میدهد.
This research examines the role and influence of instrumentalism theories and moral theories in Iranian criminal law. In this research, the relationship between ethical theories such as dutyism, virtueism and utilitarianism with the principles and foundations of Iranian criminal law is analyzed. The current research shows that Iran's criminal law, especially in the topics of criminalization, criminal responsibility and punishment, is widely influenced by these theories. The research results indicate that the integration of moral principles with criminal law in Iran has led to a complex and flexible legal system that uses different approaches at the same time. Also, this research offers suggestions for improving and developing Iran's legal system through more effective application of ethical theories.