مطالعه عوامل مؤثر بر احساس ناامنی اجتماعی نسبت به کالاهای اساسی معیشتی (موردمطالعه: شهر اردبیل، 1401)
محورهای موضوعی :
طاها عشایری
1
,
طاهره جهان پرور
2
1 - عضو هئیت علمی گروه تاریخ و علوم اجتماعی علوم اجتماعي دانشگاه محقق اردبیلی
2 - گروه علوم اجتماعي دانشكده علوم اجتماعي ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه: کلیدواژهها: ناامنی نسبت به کالاهای اساسی, فرصتطلبی, فضای کسب و کار, اعتماد اجتماعی,
چکیده مقاله :
بنیادیترین نیاز انسانها، دسترسی بدون دغدغه به خوراک، پوشاک و مسکن است. تأمین و دسترسی به غذا و کالاهای اساسی در هرم حقوقی انسانها در تداوم حیات جمعی امری مهم و الزامی است. این پژوهش بر آن است که علت احساس نسبت به کالاهای اساسی را در بین شهروندان شهر اردبیل بررسی کند. برای پاسخ به پرسش اصلی، از روش sample power تعداد 270 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین و پرسشنامه بهصورت تصادفی بین شهروندان توزیعشده است. نتایج حاصل از آزمون پیرسون نشان میدهد که بین متغیرهای آنومی اخلاقی، بازدارندگی رسمی، اعتماد اجتماعی، فضای کسب و کار نامساعد، فرصتطلبی و حافظه جمعی تاریخی با احساس ناامنی نسبت کالاهای اساسی رابطه معنیداری وجود دارد. نتایج کلی معادلات ساختاری نشان میدهد که آنومی اخلاقی (0.168)، بازدارندگی رسمی (0.291)، بیتفاوتی اجتماعی (0.329)، اعتماد اجتماعی (0.468-)، فضای کسب و کار نامساعد (0.246-)، فرصتطلبی (0.187) و حافظه جمعی-تاریخی (0.238) روی ناامنی نسبت به کالاهای اساسی تأثیر داشته است.
Taha Ashayeri Tahereh Jahanparvar Abstract The most basic human need is worry-free access to food, clothing, and shelter. The provision of and access to food and basic goods is an important and essential matter in the hierarchy of human rights for the continuation of collective life. This research aims to investigate the reasons for the feeling towards basic goods among citizens of Ardabil city. To answer the main question, a sample size of 270 people was determined using the sample power method, and questionnaires were distributed randomly among citizens. The results of the Pearson test show that there is a significant relationship between the variables of moral anomie, formal deterrence, social trust, unfavorable business environment, opportunism, and historical collective memory with the feeling of insecurity regarding basic goods. The overall results of the structural equations show that moral anomie (0.168), formal deterrence (0.291), social indifference (0.329), social trust (-0.468), unfavorable business environment (-0.246), opportunism (0.187), and collective-historical memory (0.238) have had an impact on insecurity regarding basic goods.