راهبردهای پیاده¬سازی دانشگاه دیجیتال: مورد مطالعه، دانشگاه تبریز
محورهای موضوعی :بابک مصطفائی 1 , حسین عماری 2 , یوسف بیگ زاده 3 , جعفر بیک زاد 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ايران.
2 - استادیار، دانشکده مدیریت، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ايران.
3 - دانشگاه آزاد اسلامی بناب
4 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب،ایران
کلید واژه: کلمات کلیدی: دانشگاه دیجیتال, هوش مصنوعی, اینترنت اشیاء, ابرداده, رایانش ابری,
چکیده مقاله :
چشمانداز آموزش جهانی بهشدت تحت تأثیر تحول فنآوری قرار گرفته و دانشگاهها نیز به ناگزیر از حرکت به سمت این نظام جدید آموزشی هستند. پژوهش حاضر با درک اهمیت ورود فنآوری بهنظام آموزشی، با استفاده از رویکرد کیفی و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با اساتید و کارشناسان IT در دانشگاه و همچنین مجریان دورههای آنلاین در دانشگاه و استفاده از روش تحلیل مضمون به دنبال شناسایی استراتژیهای تحول دیجیتال در دانشگاه است. دادههای تحقیق حاضر تا زمان اشباع آنها ادامه یافت. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که استراتژیهای تحول دیجیتال در دانشگاه عبارت است از هوش مصنوعی (پیشبینی رفتارهای دانشجویان، تصمیمات برنامهریزیشده، دسترسی آنی به دادها و تصمیمگیری دقیق)، اینترنت اشیاء (ابزارهای نوین دیجیتال، دسترسی به ابزار و وسایل و مدیریت ذخیره اطلاعات)، ابرداده (تحلیل اطلاعات، مدلهای اطلاعات و سرعت نتایج ) و رایانش ابری (همکاری، ارتباط، کاهش مرزها، تسهیم اطلاعات و تبادل اطلاعات). نتایج بهدستآمده نشان داد که استراتژی تحول دیجیتال یک استراتژی/ابتکار نیرومند، در حال تحول و سودمند است که نیازمند یادگیری و توسعه، تغییرات فنی، فرآیندی و فرهنگی (نیروی کار) است. بنابراین، استراتژیهای تحول دیجیتال باید قابلیتهایی ایجاد کنند تا هم بر محوریت دانشجو و هم بر رشته محوری تأثیر بگذارند.
Babak Mostafaei Hossein Amari Yousef Beigzadeh Jafar Beikzad Abstract The global landscape of education has been profoundly reshaped by technological advancements, compelling universities to adapt to this emerging digital paradigm. This qualitative study, acknowledging the growing importance of technology integration in higher education, employed semi-structured interviews with faculty members, IT professionals, and online course facilitators at the university. Thematic analysis was used to identify the key strategies for digital transformation. Data collection continued until thematic saturation was achieved. The findings revealed that digital transformation strategies in the university revolve around four major technological domains: Artificial Intelligence (AI): enabling predictive analytics of student behaviors, structured decision-making processes, real-time data access, and enhanced accuracy in decision-making; Internet of Things (IoT): facilitating the use of advanced digital tools, improved access to educational devices, and efficient data storage management; Big Data: supporting data-driven analysis, information modeling, and faster decision outcomes; Cloud Computing: promoting collaboration, seamless communication, borderless interaction, information sharing, and data exchange. The results indicate that digital transformation constitutes a dynamic, powerful, and beneficial initiative — one that requires continuous learning and development, as well as significant technical, procedural, and cultural (i.e., workforce-related) changes. Therefore, digital transformation strategies should aim to foster capabilities that support both student-centered learning and discipline-specific advancements.