راهبردهای مدیریت منابع انسانی در شرایط بحران: آموزههایی از دوران کووید 19
محورهای موضوعی : علمی پژوهشی
علی حسین زاده
1
,
پرویز کفچه
2
,
حمید لرستانی
3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، واحد سنندج،دانشگاه آزاداسلامی، سنندج، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، و عضو پژوهشی گروه مطالعات راهبردی و توسعه پژوهشکده کردستانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
3 - استادیار گروە ریاضی و آمار، واحد سنندج، دانشگاە آزاد اسلامی، سنندج ایران
کلید واژه: راهبرد, راهبردهای منابع انسانی, بحران, کووید 19.,
چکیده مقاله :
جهان در چند سال اخیر با بحران بزرگی با عنوان کووید 19 مواجه شد که چالشهای بزرگی را برای مدیران و دست اندرکاران مدیریت منابع انسانی ایجاد کرده است که پژوهش حاضر با درک اهمیت این موضوع دنبال ارائه مدلی برای راهبردهای مدیریت منابع انسانی در شرایط بحران در سازمانهای اجرایی آذربایجان غربی است پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی است که برای گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد و تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. برای تحلیل دادههای بهدستآمده، از راهبرد تحلیل مضمون استفاده شده است و برای اعتبارسنجی مدل پژوهش از دو راهبرد بازبینی خارجی و تکثرگرایی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که 6 مضمون اصلی و 20 مضمون سازمان دهنده و 120 مضمون پایه به عنوان راهبردهای مدیریت منابع انسانی در شرایط بحران شناسایی شدند. راهبردهای مدیریت منابع انسانی با مضامین و نتایج بهدستآمده دارای شش مضمون بازنگری در راهبردهای منابع انسانی (انعطافپذیری در ساعات، سیاستهای دورکاری، طراحی مجدد مشاغل، مدیریت عملکردی)؛ فرهنگسازمانی (انسجام سازمانی، چابکی سازمانی، ارتباطات سازمانی)؛ مدیریت ایمنی و بهداشت (رعایت بهداشت محیط، سلامت روانی کارکنان، تعریف خطمشیهای کنترلی)؛ دیجیتالسازی (تجهیزات دیجیتالی، آموزش دیجیتالی، فرایند دیجیتالی)؛ انگیزش کارکنان (نظام پاداش سازمانی، حمایت سازمانی، برنامه رفاهی سازمان، ادراک حمایت کارکنان) بهبود و توسعه کارکنان (تدوین برنامه آموزشی، آموزشهای بهداشتی، مدیریت بهرهوری کارکنان) است که در زمان بحران مورداستفاده قرار گیرد.
Background and purpose: In the last few years, the world faced a major crisis called Covid-19, which has created great challenges for managers and those involved in human resource management, and the present study, understanding the importance of this issue, seeks to provide a model for human resource management strategies. In the situation of crisis in the executive organizations of West Azerbaijan Methodology: The current research has a qualitative approach that semi-structured interviews were used to collect data and continued until data saturation. Thematic analysis strategy was used to analyze the obtained data, and two strategies of external review and pluralism were used to validate the research model. Findings: The findings of the research showed that 6 main themes and 20 organizing themes and 120 basic themes were identified as human resource management strategies in crisis conditions. Conclusion: The strategies of human resources management strategies with themes and results obtained have six themes of revision in human resources strategies (flexibility in hours, work shift policies, job redesign, functional management); organizational culture (organizational cohesion, organizational agility, organizational communication); Health and safety management (environmental hygiene, mental health of employees, definition of control policies); Digitalization (digital equipment, digital education, digital process); Employee motivation (organizational reward system, organizational support, organization welfare program, perception of employee support) improvement and development of employees (training program, health training, employee productivity management) to be used in times of crisis.