رویکرد سیستمی به کیفیت درآموزش عالی درچارچوب نظام نوآوری ملی
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه الزهرا (س) ،تهران
کلید واژه: کیفیت در آموزش عالی, نظام نوآوری ملی باز, رویکرد سیستمی در کیفیت,
چکیده مقاله :
در کشورها، نظامی وجود دارد بنام "نظام نوآوری ملی1 " که شبکهای است متشکل از نهادهای مختلف که در ارتباط منطقی با یکدیگر، ضمن برقراری جریان اطلاعات و تبادل فی مابین، زمینه و بستر مناسب تولید و توسعهی علم و فناوری را فراهم ميسازد. این نظام، زنجیره ارزشی ایده تا محصول و بازار را شکل ميدهد و فضای نوآوری و فعالیتهای نوآورانه را در سرتاسراین زنجیره مهیا ميکند. آموزش عالی یکی از اجزاء اصلی و محوری در این شبکه و نظام است. در نتیجه مفاهیم کیفیت در آموزش عالی در چارچوب نظام نوآوری ملی که در هزاره سوم حتی به "نظام نوآوری ملی باز2 " نیز تبدیل شده است، قابل بررسی و تحلیل ميباشد. درواقع با رویکرد سیستمی، کیفیت در آموزش عالی از طرفی تأثیر پذیر از "نظام نوآوری ملی باز" است و از سوی دیگر تأثیر گذار بر آن نیز خواهد بود. بنابراین کیفیت در آموزش عالی مقولهای است چند بعدی که مستلزم برنامه کیفیت و مدیریت برآن است. این مقاله قصد دارد ضمن بیان جایگاه آموزش عالی در نظام نوآوری ملی و تاکید برتحول ایجاد شده در ماموریت دانشگاهها، نقش مدیریت تکنولوژی را نیز در بحث کیفیت با نگاه سیستمی منعکس سازد. سپس باتشریح دیدگاهها و مدلها در خصوص کیفیت در آموزش عالی، تعریف کیفیت را با توجه به جایگاه و ماموریت جدید آموزش عالی، بهمراه مدل مفهومی پیشنهادی ارائه نماید. بدیهی است کیفیت مفهومی است که باید بصورت جریان و فرهنگ نه صرفا ابزاری، در محیطهای آموزش عالی نگریسته شود تا زمینههای نهادینه شدن آن فراهم آید. دراین ارتباط ضروری است که برنامه کیفیت کوتاه مدت و بلند مدت بطورهماهنگ و موازی در چارچوب نظام نوآوری حاکم بر آموزش عالی تدوین، برنامهریزی و اجرا شود.
There is a National Innovation System in countries which includes network of different institutions, that their interactions provide appropriate ground for production and development of science and technology. This system forms value chain from idea to product and market and provides innovation climate and innovative activities throughout this chain. Higher education sector is one of the core elements of national innovation system (NIS). Then quality concept in higher education can be analyzed in this system, which now changed to national open innovation system (NOIS). Actually, by systemic approach, higher education quality is influenced by NOIS in one hand and impacts on it from other hand. Therefore, quality in higher education is a multidimensional concept which needs a quality plan and quality management. This paper aims by stating the higher education position in the NIS and with focusing on developments of its mission, to reflect the role of Technology management on quality issue with systemic approach. Then, it defines quality by considering the position and mission of higher education sector along with offering a conceptual model. It is evident that, quality should be considered as a flow and culture not as a tool until could be institutionalized. In this respect, it is required to develop and execute short and long term quality plans in line with NIS.